Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce
Souls From Fire
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Co jest przykazaniem z Tory?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Jesziwa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Nie 22:04, 15 Lis 2009    Temat postu: Co jest przykazaniem z Tory?

Jakiś czas temu wysłuchałem wykładu Rabina Sachy Pecarica: „Rambam: co jest przykazaniem z Tory” i oto co zapamiętałem i zapisałem:
Rambam napisał „Sefer micwot” gdzie wylicza 613 micwot z Tory. Sefer micwot jest często drukowana przed Miszne Tora. Na początku tego dzieła daje 14 zasad na podstawie, których on ocenia, które przykazania są z Tory a które od rabinów. Gemara w traktacie Makot 23b mówi, ze Mosze otrzymał 613 przykazań na Synaju ale nie mówi które one są. Czy tefilin to są dwie micwy i jedna micwa? Jeżeli jedno przykazanie to jeżeli mam jeden to go zakładając nie wypełniam micwy. Jeżeli tefilin są dwie micwy to zakładając jeden wypełniam jedną micwę. 1) - Rambam nie wlicza przykazań, które są od rabinów jako przykazań z Tory. 2) - W sidurach pod koniec pierwszej części szachritu dotyczącej korbanot jest 13 zasad rabina Jszmaela, które są przytaczane na początku Sifrit - komentarza do Wajikra - prawo wywiedzione na podstawie tych zasad i ribul - włączenie, dodanie nie są wliczane przez Rambama do micwot z Tory. Ribul - włączenie np. będziesz szanował swojego ojca po hebrajsku etawotecha et- oznacza włączeni i rabinie na tej postawie ustalili, że nie tylko ojaca ale i ojczyma, starszego brata, et-imecha - twoją matkę et- przez zasadę ribul to też macochę. 3) - Przykazania Tory, które nie obowiązują na zawsze nie liczy się do tych 613 micwot np. przykazanie zrobienie miedzianego węża przez Moszego lub nakaz przechowania omeru manu, wiele przykazań w okolicy Peasch dot. wyjścia z Micrajim. Z 613 micwot Mosze przekazał 611 a 2 sam Bóg - pierwsze 2 z dziesięciu przykazań. 4) - Przykazania, które są całkowicie ogólne, które „przykrywają całą Torę” np. Dewarim 10:16 - Obrzeżcie nieobrzezkę waszych serc - nie buntujcie się przeciw Torze; Wajikra 18:30 - przestrzegajcie Moich praw żebyście nie czynili obrzydliwych zwyczajów, które były przed wami... 5) - Czasem Tora podaj powód dla przykazania - nie wlicza się go oddzielnie. Jest to jedna zasada razem Dewarim 24: jej pierwszy mąż, który ją odprawił nie może jej ponownie poślubić ... abyś nie sprowadzał grzechu na ziemię ... - „nie sprowadzanie grzechu na ziemię” nie jest liczone jako oddzielne przykazani. 6) - jeżeli jest law - zakaz i ase - zakaz to są liczone jako dwa np. na Jom Kippur jest zakaz jedzenia i nakaz postu - są to dwa przykazania. Ten, kto je na Jom Kipur grzeszy przeciwko dwóm przykazaniom. 7) - Kiedy mamy jedno przykazanie np. chalica detale dot. praw związanych ze zdejmowaniem buta takie jak, że to z prawej nogi, musi być 5 sędziów i inne detale nie są oddzielnymi micwami - to wszystko jest jedno przykazanie. Na początku Wajikra jest opis jak się składa korban ola ze wszystkim szczegółami jak to zrobić, jakie zwierze, jak zarżnąć, jak zebrać krew itd. ale jest to jedno przykazanie. 8 ) - Wajikra 5:8 przyniesie do kehena, który przybliży jednego jako oddanie za grzech .. i naderwie jego głowę tuż przy szyi ale nie oddzieli jej do końca. Jeżeli ją oddzieli to czy oddanie będzie ważne? Trzeba rozróżniać zaprzeczenia od zakazu. „nie oddzieli” jest to hebrajskie lo i musimy rozróżnić czy jest to zaprzeczenie czy jest to zakaz. Wg Rambama jest to zakaz i jeżeli oddzieli to oddanie będzie nieważne ale jest to Talmudyczny spór. Nie zabijaj nie jest to tylko zaprzeczenie zabijanie - jest to zakaz. 9) - Niezależnie od tego ile razy micwa jest powtórzona w Torze liczy się raz np. „nie będziesz gotował koźlęcia w mleku jego” jest powtórzone w Torze trzy razy ale jest to jedna micwa z Tory, ale od rabinów są trzy zakazy: gotowania, jedzenia i odnoszenia korzyści. Jeżeli ugotowałem mięso w mleku to nie mogę tego nawet dać zwierzęciu bo jest to dla mnie pożytek, nie mogę oddać za darmo bo też jest z tego pewna korzyść. Ale przykazanie z Tory dotyczy gotowania koszernego mięsa w koszernym mleku. Błogosławieństwa przed jedzeniem są miderabanan. Istotne jest rozróżnianie czy przykazanie jest od rabinów czy od Tory bo jeżeli ma się wątpliwość czy się spełniło micwę od rabinów to się jej nie powtarza, ale jeżeli ma się watpliwość czy się zrobiło micwę z Tory to się robi, żeby mieć pewność, że wypełniło się micwę z Tory. 10) - Rzeczy, które są jako tylko przygotowawcze do przykazania nie liczymy do przykazania np. weźmiesz wybornej mąki i upieczesz 12 chlebów - nie jest to przykazanie. Przykazaniem jest kładzenie chlebów obecności. 11) - Czasem przykazania mają części np. jest przykazanie brania czterech gatunków na Sukot: etrog, liście palmy, gałązki mirtu i wierzby nie są to cztery przykazania lecz jest to jedno przykazanie. Część stanowią całość. 12) - Zrobienie świątyni wszystko razem jest jednym przykazaniem. 13) - Przykazanie jest przez wiele dni np. Sukot trwa 7 dni ale nie liczymy każdego dnia oddzielnie - jest to jedna micwa. Na Rosz Chodesz jest dodatkowe oddanie jest 12 miesięcy, ale wszystko to jest jedna micwa a nie liczymy każdego miesiąca oddzielnie. Musaf na Jom Kipur to drugie przykazanie. Takie same musafy są jednym przykazaniem ale różne musafy to są oddzielne micwy. Liczenie omer przez 49 dni - wg Rambama jedna micwa 14) - Jest jedno przykazanie, że jak człowiek nie przestrzega 248 przykazań negatywnych to dostaje baty, ale wymierzenia batów jest to jedno przykazanie a nie 248 przykazań wymierzenia batów w każdym przypadku.

pozdrawiam wszystkich


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Jesziwa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin