Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce
Souls From Fire
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Judaizm - religia niemisyjna.
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Tematy ogólne\Topics different
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Starzec




Dołączył: 02 Lis 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: isz

PostWysłany: Śro 22:15, 04 Mar 2009    Temat postu:

levi napisał:

Wspieranie Izraela oraz sympatyzowanie z Żydami nie musi od razu wiązać się z bezgranicznym zaufaniem w wasze działania itd.

Elli bardzo dobrze, że przypomniałeś niektórym osobą regulamin.
Shalom,



Uważam, że nie powinno być nieufności, albo - jeżeli już musi być - powinno być jej tak mało, jak to tylko możliwe.

Rabin Schudrich akurat mówił o ty samym (precyzyjniej: o stosunku Żydów do katolików, a nie tylko ogólnie do chrześcijan) dosłownie przed paroma dnami:


"Żydzi powinni być bardziej otwarci na zainteresowanie, jakie okazują im katolicy pragnący poznać korzenie swojej wiary" - stwierdził naczelny rabin Polski, Michael Schudrich, przemawiając wczoraj na Papieskim Uniwersytecie św. Tomasza w Rzymie. Uczelnia wraz z Fundacją Russella Barrie zaprosiły go do wygłoszenia wykładu na temat relacji katolicko-żydowskich. Przewodnicząca Fundacji, Angela Barrie, podkreśliła przy tej okazji, że inspiracją dwuletnich studiów i powstania funduszu stypendialnego dla księży i świeckich jest osoba i pontyfikat Jana Pawła II.

M. Schudrich, powołując się na Talmud, stwierdził, że ten jest mądry, kto potrafi uczyć się od każdego. Nawet od tego, o którym jesteśmy przekonani, że nie wie więcej od nas, możemy się coś nauczyć. Obok człowieka mądrego trudno przejść obojętnie, także wtedy, kiedy nie należy do naszej religii i kultury. Prawda o tym, że człowiek jest obrazem Boga nie była dla Jana Pawła II tylko religijną teorią, lecz kształtowała jego sposób życia i podejścia do każdego, którego spotykał na swej drodze."

Nieufnośc nikomu dobrze nie służy.


Starzec


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Śro 23:33, 04 Mar 2009    Temat postu:

W Bereszit ( Ks. Rodzaju ) rozdział 32 werset 12 Jaakow modli się do HaSzem „Wybaw mnie proszę z rąk mojego brata, z rąk Esawa”, a komentarz w Torze Pardes Lauder jest taki: „W relacjach Żydów z innymi narodami występują dwa typy niebezpieczeństwa, które zagrażają ich tożsamości jako Bożego narodu. Kiedy są ofiarami bezsensownej nienawiści, ich fizyczna egzystencja jest zagrożona przez pogromy, krucjaty, kiedy rozkoszują się bezpieczeństwem dobrych stosunków, istnieje obawa, że braterskie uczucia doprowadzą do asymilacji i mieszanych małżeństw. Właśnie te dwa zagrożenia wraża modlitwa Jaakowa: „Wybaw mnie, proszę z rąk mojego brata”, gdy próbuje on zniszczyć moją duchową wyjątkowość poprzez braterską asymilację. „Z rąk Esawa”, gdy zieje on nienawiścią do Żydów, szukając „ostatecznego rozwiązania”. Historia pokazała, że zagrożenie duchowe jest dużo bardziej niebezpieczne niż zagrożenie fizyczne; dlatego Jaakow w pierwszej kolejności modlił się do Boga o pomoc w oddaleniu zagrożenia „brata” (Bet Halewi)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Śro 23:48, 04 Mar 2009    Temat postu:

... odpowiedź na jedno z pytań na stronie
Stowarzyszenia 614 Przykazania

[link widoczny dla zalogowanych]

AgnesPavlovski napisał:
Mosze napisał:


... niestety - historycznie rzecz biorąc - postrzegania często uzasadnionego.[/b]



Panie Mosze, z pewnością, ani ja, ani moja wspólnota ... nie powinniśmy być postrzegani jako jakiekolwiek zagrożenie dla Was.
[/b]


Pani AgnesPavlovski zechce Pani zauważyć, że nie ja to napisałem tylko podałem link i to co tam zostało napisane. Nie było to skierowane do Pani i nie była to odpowiedź na Pani wpis.

A zostało napisane, że "niestety - historycznie rzecz biorąc - postrzegania często uzasadnionego"

Historia "kontaktów" narodu Jisreala z innymi narodami ma 3000 lat z okładem. Jakie z tego wynikały zagrożenia wie każdy kto przeczytał Torę, Proroków i Pisma oraz zna trochę historii Jisraela. Chrześcijaństwo zaczęło przybierać obecną postać w swoim "głównym" nurcie jakieś 1700 lat temu. Proszę poczytać od czego zaczynały się wyprawy krzyżowe, co zrobili chrześcijanie z Żydami w Hiszpanii w 1492 i w Anglii jakieś 100 czy 200 lat wcześniej. Oskarżenia Żydów o "mordy rytualne" jeszcze w XVIII wieku.
Polecam książkę Dawida Kertzera "Papieże z Żydzi".
Z cały szacunkiem ale Pani i Pani wspólnota nie zmieni historii, o której mowa w cytowanym przeze mnie wyjaśnieniu.

Teraz też podam link i zacytuję:
[link widoczny dla zalogowanych]

pytanie od RU:
Wszedłem na to forum z intencją zadania pytania: dlaczego judaizm odrzucił / odrzuca Jezusa? Jednak z lektury wcześniejszych odpowiedzi wnoszę, że Jezus jest nie tyle bohaterem negatywnym dla judaizmu, ile w ogóle dla niego nie istnieje. Jeśli tak, to chciałbym nieco zmodyfikować pytanie: zakładając prawdziwość wszystkich słów i czynów Jezusa zapisanych w chrześcijańskim Nowym Testamencie, co sprawia, że jest on postacią nie do zaakceptowania dla judaizmu i czy ta nie-akceptacja oznacza w świetle żydowskiego Prawa wyrok śmierci?
Stawiam to delikatne pytanie, ponieważ to, co dla mnie było oczywistością (judaizm uznaje Jezusa za bluźniercę i karze ten grzech śmiercią) okazało się nią nie być dla moich rozmówców (judaizm odrzuca Jezusa w wyniku całego szeregu nieporozumień). Nikt z nas jednak nie wie, jakie jest oficjalne stanowisko judaizmu w tej sprawie.

odpowiedź :
Po pierwsze, nie istnieje żadne "oficjalne stanowisko judaizmu" w tej sprawie i nigdy nie istniało.

Pisaliśmy już o tym przy różnych okazjach, więc musimy parę spraw powtórzyć. Poglądy Jezusa nie pozostają w idealnej zgodzie z poglądami chrześcijaństwa w tym sensie, że znaczne zmiany w jego etycznym judaizmie wprowadził św. Paweł, który pokierował to, co było wewnętrzną sprawą judaizmu, w stronę zupełnie nowej religii. Jezus, podobnie jak wielu wielkich rabinów i cadyków judaizmu, postrzegał nakaz miłości bliźniego, jako naczelny wymóg moralny religii. Większość wypowiedzi Jezusa prezentowanych w Nowym Testamencie mieści się w naukach judaizmu. Nie jest to niespodzianką, bo Jezus reprezentował rabiniczny judaizm. W swojej teologii różnił się jednak od judaizmu w następujący sposób, który sprawił, że nie został zaakceptowany:

"Otóż żebyście wiedzieli, iż Syn Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczania grzechów" (Mat. 9:6). Jak już wspominaliśmy kilkakrotnie, według judaizmu nawet Bóg nie przebacza wszystkich grzechów. Odpuszcza tylko grzechy popełnione wobec Niego, co stwierdza Miszna wyraźnie w Joma 8:9.

"Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn, i ten, komu Syn zechce objawić" (Mat. 11:27) - ten pogląd, że do Boga można przyjść tylko przez Jezusa, stoi w opozycji do twierdzenia judaizmu, że każdy człowiek ma bezpośredni dostęp do Boga "Bliski jest Pan wszystkim, którzy go wzywają, wszystkim, którzy go wzywają w prawdzie" (Psalmy 145:18 ). Konsekwencją tego stwierdzenia Jezusa jest przeświadczenie wielu chrześcijan, że wiara w Jezusa jest konieczna do zbawienia. Judaizm uważa, że nie jest konieczne bycie Żydem, aby dostąpić udziału w "świecie, który ma nadejść"

"A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi" (Mat. 5:39) i "A Ja wam powiadam: Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują" (Mat. 5:44). Judaizm ma radykalnie inne podejście do problemu zła. Uważa, że złu powinno się przeciwstawiać z całą siłą. Mojżesz widząc nadzorcę niewolników znęcającego się nad jednym z nich, stanął w jego obronie i zabił oprawcę (Ks. Wyjścia 2:12). Pan miłuje tych, co zła nienawidzą (Księga Psalmów 97:10

W swoich poglądach na kwestię rozwodów, Jezus identyfikował się z mniej liberalnymi mędrcami swoich czasów – to znaczy ze Szkołą Szammaja, który zezwalał na rozwody jedynie w przypadku zdrady, w odróżnieniu od Szkoły Hillela, który godził się na rozwód z - praktycznie – każdej przyczyny. Poza tym nie należy zapominać, że jeżeli Jezus głosił, że jest synem Boga, z punktu widzenia judaizmu było to traktowane jako bluźnierstwo*. Jednocześnie nie spełnione zostały (w czasie życia Jezusa) przepowiednie proroków, które powiązane były z nadejściem Mesjasza.
Czy istnieje jakieś jedno, w miarę zgodne stanowisko żydowskie na temat Jezusa? Chyba to, że Jezus był jednym z kilku Żydów tamtego czasu historycznego, którzy uwierzyli, że są Mesjaszem i uwolnią Judeę spod okupacji rzymskiej. Nie ma natomiast przekonywujących dowodów, że Jezus miał zamiar powoływać do istnienia nową religię. ("Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni. Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim." (Mat. 5:17:19).
Dopiero święty Paweł wprowadził do myśli Jezusa zasadnicze zmiany i przeobrażenia, które skierowane były na ukształtowanie nowej religii i nieuchronny konflikt z judaizmem. Jednocześnie efekty tych zmian przybliżyły świat do Boga, Tory i etycznego monoteizmu na ogromną, nieporównywalną z niczym skalę.
Można mieć poważne wątpliwości, jaki był udział starszyzny kapłańskiej w śmierci Jezusa. Poglądy na ten temat są bardzo różne. Czy według prawa mógł być skazany na śmierć? W tej sprawie też nie ma zgodności opinii. Prawdopodobnie tak, ale na pewno nie mógł zostać skazany na ukrzyżowanie. Taki sposób wykonania kary był zakazany przez prawo żydowskie (jako forma tortury). Była to charakterystyczna metoda rzymska.


* dodatkowe pytanie od RU
Kontynuuję temat powodów odrzucenia Jezusa przez judaizm. Dlaczego deklaracja: "jestem synem Boga" jest bluźnierstwem?
Przecież już Stary Testament nazywa 'synami Boga' zarówno anioły, jak i ludzi. Skąd zatem myśl, że w ustach Jezusa wyrażenie to miało jakieś nowe, nadzwyczajne znaczenie?
odpowiedź :

Chodzi tu o różnicę pomiędzy byciem „dziećmi Boga” w sensie metaforycznym ( w tym znaczeniu są nimi wszyscy ludzie), a dosłownym. Dosłowność sugerowałaby materialność, fizyczność Boga, który – według judaizmu – jest bezcielesny, ponadfizyczny. Nie ma jednak pewności w tej sprawie, dlatego napisaliśmy to powyżej w formie przypuszczenia (" jeżeli Jezus głosił"). Ponadto mówimy tu o prawdopodobnych prawnych reakcjach kapłanów na taki pogląd w I wieku n.e., a nie o stosunku do niego współczesnego judaizmu, który od dawna uznaje chrześcijaństwo (w swoim głównym nurcie) za religię monoteistyczną.

Jeżeli moje lub cytowane przezmnie poglądy kogoś "obrażają" to mógłbym odpowiedzieć, że mnie obraża to co chrześcijanie twierdzą o Jezusie, ale ja się nie obrażam.
Ks. Micheasza 4:5) Niech wszystkie ludy, każdy z nich postępuje w imieniu swojego boga, lecz my będziemy postępowali w imieniu HaSzem, naszego Boga, po wiek wieków.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Czw 0:43, 05 Mar 2009    Temat postu:

AgnesPavlovski napisał:

"...Pana naszego Jezusa ..."



Według Central Conference of American Rabbis :

"Dla nas, dla społeczności żydowskiej, każdy kto głosi, że Jezus jest jego zbawicielem, nie jest już Żydem i jest apostatą"

W roku 1989 izraelski Sąd Najwyższy ustanowił prawny precedens odmawiając korzystania z Prawa Powrotu dwojgu wyznawcom judaizmu mesjanistycznego z Południowej Afryki (Gay i Shirley Beresford).

W uzasadnieniu orzeczenia sąd stwierdził: "ci, którzy wierzą w Jezusa, są chrześcijanami".
Zgodnie z zasadą talmudyczną "Nawet, gdy Żyd grzeszy, nie przestaje być Żydem" i słowami rabina Abby ben Zawdy (III w.n.e) metaforycznie głoszącego, że: "Wierzba wsród trzcin jest nadal wierzbą". Z drugiej strony, osoby takie (które odchodzą od judaizmu do innej religii) tracą niektóre prawa dotyczące Żydów, ale nie tracą nigdy wszystkich praw.

Najważniejszym z tych praw, których nie tracą, jest to, że w każdej chwili mogą powrócić do judaizmu.

Judaizm nie uznaje ludzi odchodzących do innych religii za pełnoprawnych Żydów w okresie, gdy są wyznawcami którejkolwiek z tych religii.

Jednocześnie judaizm pozostawia tym ludziom możliwość powrotu - furtkę, która nigdy nie jest zamknięta. Oznacza to, że Żyd, którzy porzucił judaizm i stał się na przykład katolikiem, nie musi przechodzić konwersji, ani spełniać jakichkolwiek innych warunków, aby powrócić do judaizmu. I to odróżnia go od wszystkich innych ludzi, którzy musieliby przejść proces konwersji. W tym właśnie sensie pozostaje zawsze Żydem.

Ks. Izajasza 26:10) Gdy bezbożny doznaje łaski, nie uczy się sprawiedliwości; w ziemi praworządnej postępuje przewrotnie i nie baczy na dostojność HaSzem. (11) HaSzem, choć podniesiona jest twoja ręka, oni tego jednak nie widzą: Niech zobaczą twoją żarliwość o lud i zostaną zawstydzeni, i niech ogień przeznaczony dla twoich nieprzyjaciół pożre ich! (12) HaSzem! Zgotuj nam pokój; gdyż także wszystkich naszych dzieł Ty dla nas dokonałeś! (13) HaSzem, Boże nasz! Inni panowie, a nie Ty, panowali nad nami, my zaś oprócz ciebie nikogo nie znamy, tylko twoje imię wysławiamy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yolaw




Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:47, 18 Kwi 2009    Temat postu:

Mosze napisał:
W Bereszit ( Ks. Rodzaju ) rozdział 32 werset 12 Jaakow modli się do HaSzem „Wybaw mnie proszę z rąk mojego brata, z rąk Esawa”, a komentarz w Torze Pardes Lauder jest taki: „W relacjach Żydów z innymi narodami występują dwa typy niebezpieczeństwa, które zagrażają ich tożsamości jako Bożego narodu. Kiedy są ofiarami bezsensownej nienawiści, ich fizyczna egzystencja jest zagrożona przez pogromy, krucjaty, kiedy rozkoszują się bezpieczeństwem dobrych stosunków, istnieje obawa, że braterskie uczucia doprowadzą do asymilacji i mieszanych małżeństw. Właśnie te dwa zagrożenia wraża modlitwa Jaakowa: „Wybaw mnie, proszę z rąk mojego brata”, gdy próbuje on zniszczyć moją duchową wyjątkowość poprzez braterską asymilację. „Z rąk Esawa”, gdy zieje on nienawiścią do Żydów, szukając „ostatecznego rozwiązania”. Historia pokazała, że zagrożenie duchowe jest dużo bardziej niebezpieczne niż zagrożenie fizyczne; dlatego Jaakow w pierwszej kolejności modlił się do Boga o pomoc w oddaleniu zagrożenia „brata” (Bet Halewi)

Mosze
Czy jesteś pewien, że taki jest komentarz w Torze ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yolaw




Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 22:01, 18 Kwi 2009    Temat postu:

Dlaczego komentarz odnosi się do relacji Żydów z innymi narodami ?
Czyż jesteśmy potomkami Ezawa, jak Edomici?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Sob 22:31, 18 Kwi 2009    Temat postu:

Tak jak napisałem jest to komentarz zamieszczony w Torze Pardes Lauder czytli przekładzie Tory z języka hebrajskiego na polski opatrzonym wyborem komentarzy Rabinów - opracowanie pod kierownictwem Rabina Sachy Pecarica - wydane przez Fundację Ronalda S. Laudera - Pardes Leuder - Kraków 2001 ISBN 83-8879-02-2.
Komentarz wychodzi od słów Jaakowa dotyczących Esawa ale konkluzja jest ogólna dotycząca wszystkich, którzy próbują odwieść Jisraela od służby Jedynemu Bogu HaSzem i życia zgodnie z Torą.
Zresztą sam Bóg przed tym wielokrotnie ostrzega w Torze:

Dewarim ( Ks. Powt. Prawa. ) 8:1) STARANNIE SPEŁNIAJCIE WSZYSTKIE PRZYKAZANIA, które ci dziś nadaję, abyście zachowali życie, rozmnożyli się, weszli do ziemi, którą poprzysiągł HaSzem waszym ojcom, i wzięli ją w posiadanie. (2) Zachowaj też w pamięci całą drogę, którą HaSzem, Bóg twój, prowadził cię przez czterdzieści lat po pustyni, aby cię ukorzyć i doświadczyć, i aby poznać, co jest w twoim sercu, czy będziesz przestrzegał jego przykazań, czy nie. (3) Upokarzał cię i morzył cię głodem, ale też karmił cię manną, której nie znałeś ani ty, ani nie znali twoi ojcowie, aby dać ci poznać, iż człowiek nie samym chlebem żyje, lecz że człowiek żyć będzie wszystkim, co wychodzi z ust HaSzem. (4) Twoja odzież nie zniszczała na tobie ani twoja noga nie nabrzmiała przez te czterdzieści lat. (5) Poznaj tedy w swoim sercu, że jak człowiek ćwiczy swego syna, tak HaSzem, Bóg twój, ćwiczy ciebie. (6) BĘDZIESZ WIĘC PRZESTRZEGAŁ PRZYKAZAŃ HASZEM, Boga twego, chodząc jego drogami i okazując mu zbożną cześć; ... (11) Bacz, abyś NIE ZAPOMNIAŁ HaSzem, Boga twego, ZANIEDBUJĄC Jego przykazania, prawa i ustawy, które ci dziś nadaję.


Dewarim ( Ks. Powt. Prawa. ) 13:(1) Wszystko, co ja wam powiedziałem, starannie wypełniajcie. Nic do tego nie będziesz dodawał ani niczego od tego nie ujmiesz. (2) Jeśliby powstał pośród ciebie prorok albo ten, kto ma sny, i zapowiedziałby ci znak albo cud, (3) i potem nastąpiłby ten znak albo cud, o którym ci powiedział, i namawiałby cię: Pójdźmy za innymi bogami, których nie znasz, i służmy im, (4) to nie usłuchasz słów tego proroka ani tego, kto ma sny, gdyż to HaSzem, wasz Bóg, wystawia was na próbę, aby poznać, czy miłujecie HaSzem, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej. (5) ZA HASZEM, WASZYM BOGIEM, PÓJDZIECIE I JEGO BĘDZIECIE SIĘ BAĆ, I JEGO PRZYKAZAŃ PRZESTRZEGAĆ. JEGO GŁOSU BĘDZIECIE SŁUCHAĆ, JEMU BĘDZIECIE SŁUŻYĆ I JEGO SIĘ TRZYMAĆ. (6) A ten prorok albo ten, kto ma sny, poniesie śmierć, gdyż namawiał do ODSTĘPSTWA od HaSzem, Boga waszego, który was wyprowadził z ziemi egipskiej i wykupił cię z domu niewoli, ABY CIĘ SPROWADZIĆ Z DROGI, którą HaSzem, Bóg twój, nakazał ci iść. Tak wyplenisz to zło spośród siebie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yolaw




Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 23:30, 18 Kwi 2009    Temat postu:

Widzisz Mosze, ja niewiele wiem, właściwie to nic nie wiem.
A modlitwę Jakuba, rozumiałam dosłownie, miał Jakub powody do strachu.I jeśli miałabym słowa Jakuba odnosic do innych, to w swojej niewiedzy odniosłabym je do potomków Ezawa. Wiemy jakie krzywdy wyrządzili Judzie.

Nie podważam komentarzy Rabinów, choc tak może to wyglądac. Przeciwnie, widzę koniecznośc zakupu Tory.
Dobrej nocy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pinia1980




Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: isza

PostWysłany: Pon 8:03, 20 Kwi 2009    Temat postu:

B.o.W napisał:
Oczywiście, że może wywołać lawinę, jednak myślę, że skoro temat został już poruszony, powinno poprowadzić się go do końca. Nie mam pojęcia, jaka była treść wpisu Moszego na blogu, ale zgadzam się z jego słowami, iż niektóre objawy negatywnego nastawienia Żydów, są historycznie uzasadnione. Nie znaczy to oczywiście, że jest to zachowanie właściwe. To bardzo zła cecha, z którą powinno się walczyć, szczególnie że to Tora powinna regulować stosunki międzyludzkie, a nie historia.
Jeśli temat już zszedł na taką drogę, spróbujmy znaleźć porozumienie i wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Niech to forum będzie fundamentem naszej współpracy, a nie świadectwem izolacji.
Shalom!


Masz rację, ale nie tylko Żydzi byli krzywdzeni, życie toczy się dalej, wiec po co sie ciągle zastawiać i myśleć o ty co by było gdyby, ale o tym co będzie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Wto 15:19, 21 Kwi 2009    Temat postu:

O, tak, to byloby bardzo wygodne dla swiata: zatrzec rece, otrzepac pyl z sandalow, pyl, w ktorym sa prochy spalonych. Udac, ze nic sie nie stalo, ze zycie toczy sie dalej... I znowu w chwilach kryzysow szukac kozlow ofiarnych, a ze Zyd to obcy - najlatwiej na Zyda wskazac: on winien... Zabijmy go, zeby bylo lepiej...
Nie jest w mocy czlowieka wybaczyc, gdy krzywda dotyka innego czlowieka. Judaizm uznaje ponadto, ze BOG nie wybacza, dopoki nie wybaczy ofiara. OFIARY nie zyja, kto moglby wybaczyc w ich imieniu?
Jesli zginal moj 14-to letni wujek, brat Matki, to nie narodzily sie jego dzieci, wnuki i dalsze pokolenia. Zamordowanie w straszliwy sposob 6 milionow Zydow urasta do niepoliczalnej liczby istnien ludzkich, ludzi, ktorzy z tego powodu nie mogli pojawic sie na swiecie...
Nie mozemy wybaczyc i NIE WOLNO nam i calemu swiatu zapomniec.
Oczywiscie, ze moge wybaczyc w moim imieniu... ze nie mialam wujka, kuzynow, zycia zwiazanego z posiadaniem wiekszej rodziny.
Ale swoja smierc moglby wybaczyc tylko on, ten zamordowany... A ze to jest niemozliwe, mordowanie jest grzechem NIEWYBACZALNYM!!!
I jak widac dzis mordercy i ich potomkowie najchetniej zapomnieliby, zrzucili odpowiedzialnosc z siebie.
Czym nadzwyczajnym jest Holocaust - skoro prawda jest ze inne narody tez cierpia? Otoz Holocaust byl zamierzony jako likwidacja calego narodu, exterminacja WSZYSTKICH.
Zamordowano wraz z szescioma milionami potencjalnych tworcow, dobroczyncow, wynalazcow, ktorzy z powodu Holocaustu nigdy sie nie narodzili.
Pamietanie o tym ulatwia zrozumienie punktu widzenia Zydow.
Krew Twojego brata wola do Boga z ziemi... Bog nakazal morderstwo karac odebraniem zycia. Zabronil byc obojetnym.
Bog nakazal: Pamietaj. Nie zapominaj.
Wykonujemy nakaz Boga.


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Wto 15:23, 21 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pinia1980




Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: isza

PostWysłany: Wto 15:30, 21 Kwi 2009    Temat postu:

Miriam..pierwszy raz nie wiem co powiedzieć...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yolaw




Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:07, 23 Kwi 2009    Temat postu:

To prawda pinia1980, w obliczu takich faktów każde słowo wydaje się płytkie. Należy jednak je poznawac aby móc zrozumiec co czują i dlaczego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jarosław Balcewicz




Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk
Płeć: isz

PostWysłany: Śro 14:36, 21 Kwi 2010    Temat postu:

Judaizm nigdy nie był religią ekspansywną ani też misyjną. Zauważmy ponadto, że Tarjag micwot 613 przykazań judaizmu podaje także szewa micwot bne Noach - siedem przykazań dla synów Noego obowiązujących ludzi bez względu na wyznawaną religię. Noachidzi nie muszą zatem przechodzić konwerski. Wystarczy, że przestrzegają tych zasad. Ponadto proces otwierania się społeczności żydowskiej, z różnych przyczyn i powodów, rozpoczął się stosunkowo niedawno.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Tematy ogólne\Topics different Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin