Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce
Souls From Fire
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

TEKST EMET VE-EMUNAH
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Religia\Religion
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Czw 2:37, 26 Sie 2010    Temat postu:

UPOWAZNIENIE PODEJMOWANIA DECYZJI HALACHICZNYCH

Konserwatywna metoda podchodzenia do decyzji halachicznych odzwierciedla nasze zainteresowanie pluralizmem, a takze ukazuje ceche charkterystyczna dla Judaizmu Konserwatywnego, jaka jest laczenie tego co tradycyjne z nowoczesnoscia.

Bogata tradycja, ktora posiadamy, wyplywa z wiedzy, integralnosci i religijnosci naszego kierownictwa i laikatu.

Swych religijnych przywodcow ruch Konserwatywny szuka wsrod uczonych Jewish Theological Seminary of America i z innych instytucji nauczania wyzszego.
Zasoby ludzkie laikatu naszej spolecznosci reprezentuja: Zjednoczona Synagoga Ameryki, Liga Kobiet Judaizmu Konserwatywnego i Federacja Klubow Meskich.

W kazdej kongregacji ekspertem w sprawach praktyk religijnych jest jej rabin (jej mara d'atra).
Osiaga sie to przez wycwiczenie rabinow w Zydowskiej tradycji, potwierdzone przez jego czy jej ordynacje rabinacka, oraz wynika to z faktu, ze kongregacja wybrala tego rabina, by byl jej przewodnikiem religijnym.

Przy podejmowaniu decyzji rabini moga konsultowac sie z Komitetem Zydowskiego Prawa i Norm, skladajacym sie z reprezentantow Zgromadzenia Rabinow (Rabbinical Assembly), Zydowskiego Seminarium Teologicznego Ameryki (The Jewish Theological Seminary of America) i Zjednoczonej Synagogi Amerykanskiej ( The United Synagogue of America).

Komitet Zydowskiego Prawa i Norm wydaje orzeczenia ksztaltujace praktyke spolecznosci Konserwatywnej.

Parametry ustanawiane przez ten Komitet na zjazdach Zgromadzenia Rabinow sa wiazace dla wszystkich czlonkow Rabbinical Assembly, lecz wewnatrz tych ograniczen sa rozne praktyki, uznawane jako zarowno sluszne, i - w wielu przypadkach - przyczyniajace sie do wzbogacania Zydowskiego zycia (religijnego).

W ten sposob spolecznosc Konserwatywna zachowuje w kwestii podejmowania decyzji dotyczacych prawa Zydowskiego tradycyjne interakcje pomiedzy poszczegolnymi rabinami i ich wspolnotami, jak i wyzsza, centralna wladza ruchu.

Tym samym Judaizm Konserwatywny odpowiada na potrzeby poszczegolnych Zydow i kongregacji.
Zapewnia to polaczenie przejrzystego poczucia tozsamosci z pulsujacym, zdrowym pluralizmem.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Czw 2:40, 26 Sie 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Pią 1:59, 27 Sie 2010    Temat postu:

PROBLEM ZLA

Istnienie zla bylo zawsze najpowazniejsza przeszkoda wiary.
W obliczu potwornosci zbrodni, horroru jaki przedstawia soba Auschvitz i zagrozenia unicestwieniem nuklearnym symbolizowanym przez Hiroszime, dylemat ten w naszym pokoleniu nabral nowej, przerazajacej realnosci.

Pytanie o to, jak sprawiedliwy i potezny Bog mogl zezwolic na unicestwienie tak wielu niewinnych istnien, przesladuje religijne sumienie i wstrzasa wyobraznia.

Mimo stuleci debat musimy uznac, ze teologia nie moze usprawiedliwic masowej rzezi niewinnych, wytlumaczyc smierci dziecka czy pozornej przypadkowosci z jaka uderza kleska naturalna.

Tora odzwieciedla w sobie napiecie pomiedzy niepojetym charakterem Boskiej woli i wlasnym stwierdzeniem Bozym, ze jest On Autorem i Pierwszym Przykladem moralnosci.

Ostatecznie, nie mozemy osadzac Boga, poniewaz nie mozemy od poczatku do konca pojac Jego dzialania.
Zawsze bedzie istniala rozbieznosc pomiedzy naszym skonczonym postrzeganiem Boga i Jego wlasna nieskonczona natura.
Choc nie zawsze mozemy pogodzic Boze czyny z naszym pogladem o sprawiedliwym Bogu, mozemy szukac, jak lepiej zrozumiec Jego drogi.

Bog, stwarzajac istoty ludzkie z ich wolna wola, z koniecznosci ograniczyl na przyszlosc Swoj wlasny potencjal dzialania.
Bez tej realnej mozliwosci: podejmowania przez ludzkosc podczas konfrontacji dobra i zla (nawet) blednych decyzji, cala idea wyboru bylaby pozbawiona sensu.
Obdarzenie rodzaju ludzkiego wolna wola mozna postrzegac jako akt Boskiej milosci, zgadzajacej sie na nasza wlasna integralnosc i wzrost, nawet jesli nasze decyzje moga wywolac takze wielki smutek.

Musimy przyznac, ze cierpienie w swiecie w duzej mierze wynika wprost z naszego naduzycia przyznanej nam wolnej woli.
Bieda i wojna sa czesto wynikiem ludzkiego lenistwa i niemoralnosci.
Nasze wlasne postepowanie, biernosc czy pochopnosc, moze powiekszac spustoszenie powodowane glodem czy choroba.
Z uwagi na organiczne relacje jakie wiaza ludzkosc, czyjes okrucienstwo lub glupota moze wywolac dlugofalowe, raniace efekty dla innych, zwlaszcza gdy zachodza takie niekwestionowane dzialania.
Mozemy uczciwie stwierdzic, iz nasze dzialania powoduja konsekwencje.

Nawet gdy ostateczna obrona czy odplata jest opozniona, prawda jest iz z reguly czynienie dobra prowadzi do pomyslnosci, podczas gdy czynienie zla skutkuje kleska.

Niemniej, od czasu do czasu, jestesmy zaskoczeni, a nawet rozgniewani, gdy nie mozemy dostrzec celu nieszczescia czy podloza atakow zla.

Odrzucamy, jako falszywe i bluzniercze, stwierdzenie, ze Holocaust byl wynikiem przewinien ofiar, czy grzechow Zydow jako calosci.

Lecz nawet gdy przyczyny ludzkiego zla sa mozliwe do wysledzenia, wytlumaczenie katastrof naturalnych czy chorob genetyczych pozostaje dla nas tajemnica.

Gdy brak nam slow, gdy nasze pojmowanie nie moze uchwycic zwiazku miedzy cierpieniem i naszym postepowaniem, nadal mozemy odpowiadac naszym dzialaniem.
Tragedia i osobiste cierpienie moga dodac nam bodzca do wspiecia sie na nowy poziom wspolczucia, tworczosci, uzdrawiania i uwalniania ludzkiego ducha.

Gdy cierpiacy spetany jest udreka bolu, moze znalezc niewielka pocieche w religijnosci.
W ten sposob proba 'obrony Boga' - przez zalozenie, ze tragedia jest nieuniknionym skladnikiem zycia, czy przez utrzymywanie, ze zlo jest raczej zwyklym brakiem dobra, czy tez dzielem jakiejs autonomicznej, demonicznej sily - moze miec jakas filozoficzna wartosc.
Lecz nie moze to usmierzyc bezposredniosci i sily smutku.
Podczas trwajacych 'bolow porodowych' mozemy znalezc sile w Bogu, ktory z litoscia identyfikuje sie z nami w naszych zmaganiach.

Gdy swiat wydaje sie bezladnym orszakiem zstepujacych do grobu, tradycyjne blogoslawienstwo BARUCH DAYAN HA-EMET (Blogoslawiony badz Sprawiedliwy Sedzio) i Kaddish moga zapewnic poczucie trwalosci i ladu.
Sluza one jak drogowskazy na szlaku z zaloby do pocieszenia, podtrzymujac nasza wiare, iz nic nie jest przypadkowe, ze istnieje Bozy plan, nawet gdy nie mozemy jasno dostrzec jego zarysow.

Wyobrazenie OLAM HA-BA (Zaswiatow) moze wzbudzac nadzieje, ze nie pozostaniemy zlozeni w grobie, ze nie bedziemy doswiadczac zapomnienia.

Odarci przez rzeczywistosc smierci z wszelkich zludzen niezaleznosci, mozemy osiagnac glebsza swiadomosc Boga, ktory troskliwie obdarza nas hartem ducha do znoszenia cierpienia, i umiejetnoscia odkrycia znaczenia nawet w naszych stratach.

Zachowujemy nasza wiare w Boga, Ktorego wola jest, ze dobro zatriumfuje nad zlem, nawet jesli to zwyciestwo spodziewane jest dopiero w przyszlosci, z przerwa w czasie historycznym.

Ludzkosc moze opozniac realizacje Bozego planu o swiecie zjednoczonym z Nim suwerennie, w milosci i prawosci, nie moze to jednak powstrzymac ostatecznego wypelnienia planu.
Nawet jesli 'Krolestwo Boze' pozostaje wizja dalekiej przyszlosci, zwiazek z boskoscia mozemy osiagnac opanowujac nasze bolesne, samonapedzajace sie sklonnosci oraz traktujac siebie nawzajem sprawiedliwie i z litoscia.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Wto 21:48, 05 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 14:10, 29 Sie 2010    Temat postu:

ESCHATOLOGIA: NASZA WIZJA PRZYSZLOSCI

NADZIEJA MESJANICZNA

Impuls stworzenia i aktualizacji wizji o wyidealizowanym 'wieku ktory nadejdzie' jest gruntownie zakorzeniony w indywidualnych (potrzebach) poszczegolnych istot ludzkich i spolecznosciach, do ktorych ci ludzie naleza.

Indywidualnie wyraza sie to samo przez sie w przekonaniu, ze ludzkie zycie - tak krotkie i ulotne, jakim wydaje sie byc - posiada jednak wieczna donioslosc; ze smierc nie oznacza absolutnego kresu tozsamosci osoby; ze nasze zycie ma jakies 'poslowie'.

Przedstawia sie to samo przez sie w pragnieniu ludzkim, iz spolecznosc moze byc panem wlasnej tozsamosci, ze moze swobodnie wyrazac swoj wyrozniajacy geniusz, ze moze znalezc spelnienie jako ludzkosc.

Wreszcie, jako ze los kazdej nacji jest nierozerwalnie zwiazany ze spolecznoscia ludzka, wizja osiaga swoj punkt kulminacyjny w marzeniu o swiecie ladu, z ktorego usuniete beda na zawsze dzialania zbrojne, choroby i wszelkie zlo spoleczne, a ludzkosc cieszyc sie bedzie owocami ogolnego pokoju i ladu spolecznego wyplywajacego ze wspolczucia i sprawiedliwosci.

Gdy takie wizje przyszlosci sa wyrazane jako religijna doktryna filozoficzna, nosza nazwe 'eschatologia' (z greckiego 'eschaton' znaczacego 'rzeczy ostateczne' i 'logos', czyli 'dyskusja', 'mysl').

Prorocy nazywaja ta dziedzine 'Aharit Ha-Yamim', 'dni, ktore nadejda', 'koniec czasow' (Isajah 2:2).

Rabini uzywaja kilku terminow:
'Olam Ha-Ba' Wiek (nie 'swiat') ktory nadejdzie,
'Atid La-Vo' Przeznaczona Przyszlosc
i 'Yemot Ha- Mashijah' Dni Mesjasza (kogos namaszczonego), ktory jest zaplanowany by wprowadzic w ere ocalenia.

W kazdym z tych trzech wymiarow - osobistym, narodowym i uniwersalnym - klasyczne zrodla Judaizmu dostarczaja bogatych zrodel rozwazan.

Jako, ze nikt nie wie, co zdarzy sie 'Na Koncu Czasow', kazdy z nas ma swobode formulowania wizji przyszlosci, osobistej i przemyslanej.

W zadnym innym dziale mysli Zydowskiej dogmatyzm nie jest mniej usankcjonowany, a co za tym idzie - bardziej ryzykowny.

Aczkolwiek niektorzy z nas akceptuja te sformulowania jako literalna prawde, wielu z nas rozumie je jako szczegolowe metafory, tworzone dzieki gleboko zakorzenionym ludzkim i spolecznosciowym potrzebom i zarazem ukladane poza najbardziej intuicyjnymi wartosciami i zobowiazaniami Judaizmu.

W ten sposob - jesli 'Koniec Czasow' jest w Judaizmie pojmowany jako wiek swiatowego pokoju i sprawiedliwosci spolecznej - dzieje sie tak poniewaz nasza Tora nakazuje nam usilowania stworzenia tego rodzaju porzadku spolecznego tu i teraz, a takze, poniewaz nasi Prorocy rzucali przeklenstwa na naszych przodkow za niepodporzadkowanie sie w ich wlasnych dniach temu nakazowi.

Nazwanie tych doktryn 'metaforami' w zaden sposob nie ma zmniejszac ich znaczenia, wartosci czy stycznosci z naszym zyciem.
Zadna istota ludzka nie moze zyc bez marzen.
Pomimo tego, jako Zydzi Konserwatywni potwierdzamy istote klasycznej eschatologicznej mysli Zydowskiej, ktorej glownym motywem jest, ze we wspolpracy z Bogiem mozemy stworzyc nawet doskonalszy lad spoleczny - bez pewnosci ze bedzie trwaly i moze nie za naszego zycia - lecz prawdopodobny, pod warunkiem ze na miare naszych mozliwosci podejmiemy ta probe.

Dla spolecznosci swiatowej - wyobrazamy sobie, ze nastanie czas gdy ustana dzialania wojenne, a aksjomatami stosunkow miedzyludzkich stana sie sprawiedliwosc i milosierdzie, gdy, jak w slowach Izajasza (11:9) '... Kraj bedzie wypelniony znajomoscia Boga, jak wody napelniaja morze'.

W kwestii naszego Ludu - pragniemy zebrania wszystkich Zydow na Syjonie, gdzie znowu mozemy byc panami wlasnego losu i wyrazac wlasny, charakterystyczny talent w kazdej dziedzinie naszego zycia narodowego.

W wielu modlitewnikach Judaizmu Konserwatywnego tradycyjny temat o odbudowie Swiatyni w Jerozolimie zostal przeformulowany, by wyrazic przekonanie, ze nasze odrodzenie jako ludzi bedzie rowniez zarzewiem odrodzenia naszego zycia religijnego.
Obstajemy przy slowach proroctwa Izajasza (2:3), ze '...Tora wyjdzie z Syjonu, slowo Boga z Jeruzalem', ze nauki naszej Tory przyczynia sie do zaprowadzenia pokoju w swiecie.

Co do poszczegolnych istot ludzkich, deklarujemy ze smierc nie znaczy starcia z powierzchni ziemi i skazania na niepamiec.

Przekonanie takie jest wyrazone w naszej tradycji w dwoch doktrynach:
- o cielesnym zmartwychwstaniu zmarlych , i
- o dalszym istnieniu po smierci indywidualnej duszy, przez wiecznosc.

W przeciagu naszej historii obie doktryny byly pojmowanie na rozlegle rozne sposoby.

Dla niektorych z nas sa doslowna prawda, umozliwiajaca z odwaga i spokojem stanac w obliczu smierci wlasnej i naszych ukochanych.

Inni pojmuja te nauki w bardziej przenosny sposob.

Doktryna o zmartwychwstaniu zmarlych, wszechobecna w naszej liturgii, w uderzajacy sposob podkresla wartosc stwierdzen Judaizmu o cielesnej egzystencji w naszych konkretnych, historycznych i spolecznych uwarunkowaniach.
Ponadto, wiemy ze nasz material genetyczny przetrwa w naszym potomstwie dlugo po naszej smierci, jak dlugo bedzie trwal rodzaj ludzki.

Doktryna o niesmiertelnej duszy stwierdza, ze nasza tozsamosc i mozliwosc kontaktu z innymi ludzmi i spolecznoscia nie konczy sie wraz z fizyczna smiercia ciala.
Od poczatku historii wielkie osobowosci zostawiaja potencjal wplywajacy na swiat.
Na bardziej personalnym szczeblu, nasi przyjaciele i czlonkowie rodzin, ktorzy odeszli, w oczywisty sposob sa dla nas ciagle zywi, po dzis dzien.

Tradycyjna doktryna o 'sadzie ostatecznym' wyraza nasze przekonanie, ze Bog jest Sprawiedliwy, ze Jego sprawiedliwosc zwyciezy, ze zarowno szlachetnosc jak i zlo beda ostatecznie odplacone - aczkolwiek w duchu liturgii Wielkich Swiat deklarujemy charakterystycznie Judaistyczny akcent, ze Bozy sad rzadko jest 'ostateczny', ze szczera skrucha, modlitwa i czyny milosierdzia moga odwrocic surowosc Bozych wyrokow.

Podsumowujac: jesli Bog prawdziwie jest Bogiem, jesli Jego moc jest ostatecznym faktorem na swiecie, grob nie przecina Bozej zdolnosci pozostawania z nami w lacznosci.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Pon 3:04, 30 Sie 2010    Temat postu:

OD MARZENIA DO RZECZYWISTOSCI

W toku calej swej historii Zydzi spierali sie na temat, co moga uczynic istoty ludzkie, by urzeczywistnic te wyobrazenia.

Przemawiali glownie dwuglosem:
radykalnie czy rewolucyjnie, oraz stonowanie i ewolucyjnie.

Rewolucyjni mesjanisci sa niecierpliwi. Utracili nadzieje w ludzka zdolnosc radzenia sobie z jej naturalnymi problemami w normalnym biegu wydarzen. Postrzegaja siebie jako odpowiedzialnych, nawet powolanych, do podjecia radykalnej akcji, ktora wywola taka zmiane, by 'wymusic' na Bogu dzialania...
Sa oni mniej sklonni zadowolic sie malymi krokami, jakie ich wspolczesni przedsiebiora, malymi czesciowymi 'wybawieniami', jakich sa swiadkami.
Staja sie wiec dzialaczami ekstremistycznymi i stosuja dzialalnosc politycznie agresywna, a nawet - ekstremalnie - akcje zbrojna i przelew krwi, by osiagnac pozadane cele.
Wiek, ktory ma nadejsc, postrzegaja jako wylaniajacy sie z kosmicznego wstrzasu (ktory beda usilowali przyspieszyc), niszczacego znany swiat przyrody i historii.

W odroznieniu od nich, mesjanizm stopniowych krokow postrzega Czas Przyszly jako wylaniajacy sie powoli i niedostrzegalnie ze swiata znanego nam dzis, przywroconego do stanu pierwotnej harmonii.
Ich glos jest bardziej cierpliwy i humanistyczny.
Z podstawowa ufnoscia w to, ze ludzkosc moze i bedzie pracowac nad nieskonczona mnogoscia szczegolow swego spolecznego, politycznego i interpersonalnego zycia, przygotowali sie by akceptowac praktyczne wybawienia jako przedsmak koncowego ocalenia w Czasie Ostatecznym.

Scenariusz eschatologiczny postrzegaja nie jako natychmiastowe wymaganie, lecz jak wizje, ktora daje nadzieje na przyszlosc i nadaje nieskonczona donioslosc wszelkiej codziennej dzialalnosci.

Dominujacy dzis poglad eschatologiczny ma podejscie wyraznie rewolucyjne - w Islamie, w Amerykanskim fundamentalistycznym i ewangelicznym chrzescijanstwie, jak i posrod pewnych grup Zydowskich w Izraelu i na calym swiecie.

Rozumiemy niepokoj, ktory pobudza spolecznosci do stosowania takich programow.
Jestesmy tez swiadomi ich zagrozen: ekskluzywizmu, triumfalizmu, radykalnych dzialan politycznych, i - skrajnie - militaryzmu a nawet terroryzmu.

Z tej przyczyny deklarujemy stopniowe czy ewolucyjne podejscie do problemow eschatologicznych.
Jestesmy swiadomi, ze i ten sposob podejscia ma swoje wrodzone niebezpieczenstwa: apatie, kwietyzm i uogolnione poczucie, ze dopoki Bog nie zesle Mesjasza w Jego dobrym czasie, tak dlugo to, co robimy jako ludzie - ma nikle znaczenie.

Probujemy wiec przypomniec sobie samym klasyczne Zydowskie nauczanie, ze Bog i ludzkosc sa partnerami nie tylko w stwarzaniu i Objawieniu, ale i w Wyzwoleniu.

Nie wiemy, kiedy nadejdzie Mesjasz, ani czy bedzie on charyzmatyczna osoba, czy jest symbolem wybawienia ludzkosci od zla swiata...

W doktrynie o mesjanicznej postaci Judaizm uczy nas, ze kazdy pojedynczy czlowiek musi zyc tak, jakby osobiscie on czy ona byl odpowiedzialny za sprowadzenie czasu mesjanskiego.

Ponadto, powtarzamy slowa Majmonidesa, oparte o wypowiedz Proroka Habakuka (2:3) ze aczkolwiek on moze sie opozniac, mimo tego czekamy na niego kazdego dnia.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Wto 22:02, 05 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Śro 13:02, 01 Wrz 2010    Temat postu:

ROZDZIAL II - ZYDZI

BOZE PRZYMIERZE: WYBOR IZRAELA

Niewiele Zydowskich wierzen bylo podmiotem tak duzego nieporozumienia, jak doktryna 'Narodu Wybranego'.
Z tego wzgledu juz Tora i Prorocy (Ksiega Powtorzonego Prawa 7:7f; Ksiega Proroka Amosa 3:2) uznaly za niezbedne obstawac przy zdaniu, ze doktryna ta nie sugeruje bynajmniej jakiejs naturalnej Zydowskiej wyzszosci.

W slowach Amosa czytamy: 'Ciebie jednego wybralem z rodow Ziemii - dlatego wezwe cie do zdania rachunku z wszystkich twoich niegodziwosci'.

Mimo tego, nauka ta byla tak czesto blednie pojmowana, zarowno przez Zydow, jak i gojow, ze niektorzy wspolczesni mysliciele postulowali by z niej zrezygnowac.
Niewatpliwie doktryna ta zostala znieksztalcona, by pokazac moralna bute, ktore to nastawienie klasyczne zrodla staraly sie zdementowac.

Jednakze nie mozna z niej z latwoscia zrezygnowac, jako ze ma ona rozstrzygajaca wage dla Zydowskiej samooceny i jest niezbedna dla zrozumienia idei Przymierza.
Prawda jest, ze 'Wybor Izraela' i 'Przymierze z Izraelem' sa dwiema stronami medalu; obie idee leza w centrum pogladu klasycznego Judaizmu na swiat.

Nasi przodkowie wierzyli, ze zostali wybrani aby stac sie 'Krolestwem Kaplanow i swietym Narodem', z zobawiazaniami i duchowa sluzba, ktore wywodzily sie z ich gotowosci akceptacji takiego stanu rzeczy. Bynajmniej nie zezwalalo to na specjalne przywileje, wywolywalo raczej dodatkowe zobowiazania, nie tylko w odniesieniu do Boga, ale i wobec innych ludzi.

Jak jest wyrazone w Blogoslawienstwie na czytanie Tory, nasi ludzie zawsze to, ze zostali w takim celu wybrani - uwazali za przywilej.

Jednakze czesto placili krwawa cene za trwanie w tej roli, dajaca im mozliwosc identyfikacji z Izajaszowym 'Cierpiacym Sluga', przyjmujacym ciosy i pogarde innych by niesc swiatu prawde o Bogu.

Nawet nieakceptujacy doslownej interpretacji nazwy 'Narod Wybrany' moga docenic stwierdzenie, ze Zydzi, jak zaden inny narod, pojawili sie na etapie historii by byc ludem oddanym na sluzbe Bogu.
Tak wiec okreslenie 'Wybor Izraela' jest swiadomoscia tego powolania, natomiast lojalnosc Przymierzu sugeruje, ze jego wypelnianie ma zyciowe znaczenie nie tylko w kwestii kontynuacji istnienia Izraela, lecz i dla dobra calej ludzkosci.

Wspolczesnemu tradycyjnemu Zydowi doktryna o wybraniu i Przymierzu z Izraelem dookresla cel Zydowskiego istnienia, przekraczajacy ograniczony interes wlasny.
Sugeruje, ze - z powodu naszej specyficznej historii i unikalnego dziedzictwa - stoimy na pozycji aby ukazac, ze ludzie bioracy powaznie idee bycia sprzymierzonymi z Bogiem, nie moga tylko osiagac sukcesow wbrew przesladowaniom i cierpieniu, lecz winni byc zrodlem blogoslawienstwa dla ich dzieci i sasiadow.

Zobowiazuje to nas takze do budowania sprawiedliwej i milosiernej spolecznosci: w swiecie, a zwlaszcza w Kraju Izraela, gdzie mozemy uczyc przez oba przyklady, osobisty i zbiorowy, co to znaczy byc 'Ludem Przymierza, swiatlem narodow'.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Wto 22:11, 05 Paź 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Śro 13:24, 01 Wrz 2010    Temat postu:

PANSTWO IZRAELA I ROLA RELIGII

WOLNOSC RELIGIJNA

Panstwo Izraela jest wyjatkowym zjawiskiem historycznym.
Z jednej strony jest to, i powinno byc, panstwo demokratyczne, ktore gwarantuje wolnosc mysli i dzialan wszystkim obywatelom. Z drugiej strony - jest to, i powinno byc, wyraznie Zydowskie panstwo, troszczace sie o Zydowska religie i wartosci kulturalne.

Rownowazenie w Izraelskiej spolecznosci celow demokratycznych i Zydowskich stanowi nieustanne wyzwanie.
Wierzymy, ze wolnosc ludzkiej duchowosci jest podstawowym idealem Zydowskiej tradycji.
Wierzymy tez, ze istota demokracji jest podwojna: ukazujaca wole wiekszosci i skrupulatnie chroniaca prawa mniejszosci.
Stad, prawa uchwalane przez Panstwo Izraela, wladze miast i miasteczek, czy innych politycznych jednostek, nie powinny byc uzywane do wspierania poszczegolnych religijnych pogladow lub instytucji z wykluczeniem innych.

Panstwo Izraela, zalozone dla wszystkich Zydow, powinno w swych dzialaniach i prawach zapewniac pluralizm Zydowskiego zycia.
Panstwo powinno zezwalac wszystkim rabinom, niezaleznie od opcji do ktorej przynaleza, wypelniac ich funkcje religijne, wlaczajac przewodniczenie urzedowo waznym slubom, rozwodom i konwersjom.

CZYNNIK RELIGIJNY

Ruch Konserwatywny potwierdza, ze religia Zydowska, jak odzwierciedla to Zydowski sposob zycia, ustanawia najbardziej znaczacy czynnik pozwalajacy utozsamiac sie, wyrozniac, jednoczyc i zachowywac Zydow.
W rezultacie wierzymy, ze Panstwo Izraela musi zachecac do zachowania Zydowskich wzorcow zycia we wszystkich dzialaniach Panstwa i jego politycznych jednostek podrzednych.

Nie bedac teokracja, Izrael powinien jednak odzwierciedlac najwyzsze religijne i moralne wartosci Judaizmu i byc nasaczonym Zydowskim sposobem zycia do najpelniejszego, mozliwego w wolnej spolecznosci, stopnia.
Z tego powodu z uznaniem przyjmujemy rzeczywistosc, w ktorej Szabat, Swieta, kaszrut i inne micwy sa oficjalnie podtrzymywane przez organa cywilne i wojskowe Kraju, i ze Zydowski kalendarz jest w powszechnym uzyciu.
Nawet w szkolach swieckich sa nauczane zrodla klasycznego Judaizmu, takie jak Biblia i literatura rabiniczna, a przestrzeganie Zydowskiego obyczaju jest co najmniej poznawane.

Podczas gdy z moca popieramy potrzebe utrzymania Zydowskiego charakteru i atmosfery panujacej w Panstwie Izraela, uwazamy za podeptanie moralnych zasad stosowanie przymusu na polu wierzen i praktyk religijnych, czy to przez Panstwo, czy podlegle mu jednostki polityczne nizszego rzedu, czy inne agencje.

W obliczu znacznych roznic wyborow wsrod Zydow, wierzymy ze sprawy statusu personalnego powinny podpadac pod prawo swieckie, ktore winno zapewnic cywilne mozliwosci slubu i rozwodu tym, ktorzy to wybieraja, zarazem upowazniajac kazda wspolnote religijna do zachowania swych wlasnych wymagan rytualnych.

UMOWA RELIGIJNA

Wzywamy do podjecia usilnych rozmow miedzy religijnymi i niereligijnymi czesciami spoleczenstwa Izraela.
Rosnaca polaryzacja spolecznosci Izraela na linii podzialow religijnych, ktorej towarzyszy wzrost przemocy i wrogosci, musi byc zakonczona.

Entuzjastycznie aprobujemy wszelkie wysilki, intuicyjnie wyplywajace z tradycyjnych i wspolczesnych zrodel Zydowskich, podejmowane w celu rozwiazania problemow przed jakimi staje Izraelska spolecznosc.
Zachecamy do wytrwalosci w tej sprawie, oczekujemy naszego szczegolnego wkladu w ten proces.

ZADANIE RELIGII W WOLNEJ SPOLECZNOSCI

Religia jako oddzialywanie moralne jest blogoslawienstwem, jako zwykla polityczna wladza jest zagrozeniem.
Partie polityczne, religijne czy swieckie, usilujace zmusic obywateli do religijnego konformizmu, demoralizuja obie dziedziny, i religie, i polityke.
W swym pedzie do wladzy czesto zmierzaja do odciagniecia Zydow od Boga i religii.
Glos religii bedzie lepiej slyszalny zarowno w bastionach wladzy, jak i w sercach poszukiwaczy duchowosci, jesli ten glos nie bedzie podejrzewany o wykorzystywanie strategii obliczonych na przyniesienie korzysci samemu sobie dla zdobycia wladzy.

Nie znaczy to, ze liderzy religijni nie maja zabierac glosu gdy sily polityczne brutalnie depcza zasady moralne.
Przeciwnie, jest to micwa i chcielibysmy moc sie spodziewac, ze Izraelscy liderzy religijni beda upominac przywodcow politycznych postepujacych niemoralnie oraz demaskowac polityke rzadu pogwalcajaca normy religijne i etyczne.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Wto 22:20, 05 Paź 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Czw 5:39, 02 Wrz 2010    Temat postu:

WYJATKOWOSC IZRAELA

Mamy nadzieje, ze Panstwo Izraela zawsze bedzie silnym i demokratycznym narodem, ktory bedzie sluzyc jako bezpieczne schronienie Zydom uciekajacym przed przesladowaniami, a takze bedzie domem otwierajacym goscinnie drzwi dla wybierajacych alije.

Nie postrzegamy Izraela jak kazdego innego kraju czy bytu politycznego, wyobrazamy sobie go raczej jako wzorzec zasad religijnych i moralnych, praw cywilnych, politycznych i religijnych dla wszystkich obywateli, niezaleznie od rasy, religii, pochodzenia etnicznego czy plci.

Uwazamy, ze decydujaca proba charakteru demokracji Zydowskiego panstwa jest traktowanie i nastawienie w stosunku do jego mniejszosci religijnych i etnicznych.
Bedac w krajach swego rozproszenia ofiarami przesladowan i dyskryminacji, Zydzi powinni byc szczegolnie wrazliwi na pomyslnosc wszystkich, rozmaitych grup etnicznych i religijnych, zyjacych w Panstwie Izraela.

Jestesmy bolesnie swiadomi Izraelskich potrzeb w zakresie bezpieczenstwa, jak i pokretnych zawilosci stosunkow miedzynarodowych.
Uznajemy, ze Izrael musi obierac ryzykowny kurs w metnych wodach swiatowych.
A jednak, przywolujemy prorocka nauke dla naszego ludu, aby byl 'Ludem Przymierza, swiatlem dla narodow'...

Odrodzony Izrael dostarczyl Zydom jedynej w swoim rodzaju mozliwosci bycia ludem swietym i blogoslawienstwem dla narodow.

W rezultacie, Izraelowi po prostu wypada stanowic przyklad dla innych nacji, jak budowac ich spolecznosci na zasadach sprawiedliwosci spolecznej, prawosci, milosierdzia i milosci do wszystkich obywateli, wszelkich wyznan i grup etnicznych.
Mamy nadzieje, ze Izrael bedzie wierny zasadom przytoczonym w jego Deklaracji Niepodleglosci tak, ze Panstwo bedzie nadal zachowywalo zasady moralne naszych Prorokow i Medrcow, ktorzy nigdy nie przestali nawolywac do moralnosci, tak w administracji, jak i w interesach miedzynarodowych.

Oczekujemy zapowiedzianego przez Prorokow dnia, gdy 'narod nie bedzie podnosil miecza przeciw narodowi, nigdy wiecej nie doswiadcza wojny'.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Pią 13:29, 03 Wrz 2010    Temat postu:

IZRAEL I DIASPORA

CENTRALNA ROLA IZRAELA

Radujemy sie z istnienia Medinat Israel (Panstwo Izraela) w Eretz Israel (Ziemi Izraela), z jego stolica w Jerozolimie, Swietym Miescie, Miescie Pokoju. Postrzegamy to zjawisko nie tylko w wymiarach politycznych czy wojskowych; raczej uwazamy to za cud odzwierciedlajacy Boza Opatrznosc dzialajaca w sprawach ludzkich.
Wychwalamy ten cud, swietujemy odrodzenie Syjonu.

Od niepamietnych czasow Eretz Israel odgrywala centralna i zywotna role w zyciu i kulturze swiata Zydowskiego.
Biblia wskazuje, ze Bog obiecal ta Ziemie naszym przodkom i ich potomstwu.
BRIT (Przymierze) pomiedzy Bogiem i Zydami stworzyl nierozerwalna wiez miedzy nami i geograficzna jednostka ktora nazywamy Eretz Israel.

Przez wszystkie wieki czcilismy, powazalismy, kochalismy, blagalismy, snilismy o tym i usilowalismy osiedlic sie w Jerozolimie i Ziemi Izraela.
Ta gorliwa wiez z Eretz Israel przetrwala podczas naszej dlugiej historii, gdy zylismy jako internacjonalny lud, ktory przekraczal granice i osiedlal sie w prawie kazdym kraju swiata.
Gdziekolwiek zezwalano nam na to, postrzegalismy samych siebie jako krajowcow czy obywateli panstwa naszego zamieszkania i bylismy lojalni wobec gospodarzy.

Jednak Kraj byl zawsze w centrum uwagi naszej religii, choc nigdy nie ograniczala sie ona tylko do Ziemi Izraela; byla 'przenosna' religia, tak ze mimo naszego dlugiego wygnania (Galut) z naszej duchowej Ojczyzny bylismy zdolni przetrwac duchowo i tworczo nawet w Tefutzot (Diasporze).
W istocie Zydowskie spolecznoisci byly w Diasporze od dni Prorokow...

Relatywnie znaczenie Ziemi Izraela i Diaspory wznosilo sie i opadalo przez stulecia. I mialo male znaczenie, czy to Diaspora byla akurat bardziej tworcza niz Syjon, czy Syjon byl bardziej energiczny niz Diaspora...

Co jest wazne, to to, iz Eretz Israel ubogacal ideowo swiat Zydowski dokladnie w tym samym czasie gdy Zydzi ubogacali Eretz Israel.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 0:42, 05 Wrz 2010    Temat postu:

KONSERWATYWNY JUDAIZM I IZRAEL

Niezlomnie popieramy ideal Syjonistyczny i jestesmy dumni z osiagniec Panstwa Izraela w gromadzeniu Narodu z krajow naszego rozproszenia i odbudowy panstwa.

Panstwo Izraela i jego dobro pozostaja glowna troska ruchu Konserwatywnego, jak wszystkich lojalnych Zydow.
Z pewnoscia ruch Konserwatywny nie zawsze zgadzal sie z Izraelskim stanowiskiem w sprawach polityki wewnetrznej czy zagranicznej.
Czesto cierpielismy z powodu dyskryminacyjnej polityki, lecz pozostajemy zwolennikami Panstwa Izraela, solidnymi i milujacymi, w wymiarze ekonomicznym, politycznym i moralnym.

Ruch Konserwatywny jest czlonkiem Swiatowej Organizacji Syjonistycznej.
Nasze przedsiewziecia w Izraelu sa powazne, takie jak zalozenie ruchu Masorti samego w sobie, wzrost liczby kongregacji, szkola rabinacka, kibbutz, Moshav, ruch mlodziezowy, szkoly z programem edukacyjnym dla doroslych. Ilosc rabinow i laikatu, ktorzy dokonali aliji - rosnie, zachecamy do jej podjecia i podtrzymujemy uznanie aliji do Izraela jako wartosc, cel i micwe.

Kazdego roku tysiace naszych nastolatkow odwiedzaja Izrael i studiuja w Kraju, zdobywajac duchowa inspiracje u zrodel naszej wiary. Tysiace doroslych przybywaja w pielgrzymkach i wycieczkach synagogalnych.
Liturgia konserwatywna pozwala zapoznawac sie z idea odrodzenia Izraela, a Yom Ha-Atzma'ut (Izraelski Dzien Niepodleglosci) jest radosnie obchodzony w naszych kongregacjach.

ROZNE OSRODKI ZYCIA ZYDOWSKIEGO

Negowanie dopelniajacych sie rol Eretz Israel i Diaspory postrzegamy jako zarowno bledne zrozumienie historii Zydowskiej, jak i zagrozenie dla przetrwania Zydowskiego.
Aktualnie w Diasporze sa rozmaite wazne osrodki Zydowskiego zycia.
Diaspora Zydowska zapewnia zyciowo wazne wsparcie Izraela, ekonomiczne, polityczne i moralne; Izrael z kolei napelnia Zydow z Diaspory poczuciem dumy i wlasnej godnosci.

Niektorzy widza role Medinat Israel jako centrum kulturalnego i religijnego dla Zydow w swiecie.

Inni obstaja przy tym, ze od czasow Prorokow rozne osrodki czy centra zycia i cywilizacji Zydowskiej, zarowno w Izraelu jak i w Diasporze, podtrzymywaly tworcze ocalenie Am Israel i Torat Israel.

Eretz Israel wydal najwieksza czesc Biblii, Mishny, Talmudu Jerozolimskiego, wazniejsze Midrasze, prace liturgiczne i inne wielkie dziela, podczas gdy Diaspora dala nam Talmud Babilonski, Hebrajska poezje, pisma filozoficzne, komentarze, kodeksy prawne i inne utwory, ktore na trwale weszly w sklad naszej religii.

Odmienne spolecznosci oddzialywaly wzajemnie na siebie w nieustannym, symbiotycznym procesie obustronnego ubogacania sie.
Uznajemy, ze Izrael i Diaspora maja rozne zalety w swietle odmiennych wyzwan wobec jakich zmuszone sa stawac.

TYLKO w Izraelu Zyd moze prowadzic wszechobejmujace Zydowskie zycie. Szabat, Swieto i kaszrut sa tu oficjalnie przestrzegane, choc w zroznicowanym stopniu, zarowno przez wladze panstwowe, jak i sily militarne; narodowym jezykiem jest tu Hebrajski, w kazdej szkole studiuje sie Biblie.
Paradoksalnie, ta wielka latwosc z jaka Zydowska tozsamosc moze byc wyrazana w Izraelu, moze sprawiac falszywe wrazenie, ze religia nie jest tu konieczna dla przetrwania Zydowskiego w takim stopniu, jak niezbedna jest w Diasporze.

Nie uwazamy, ze tozsamosc Zydowska moze byc zastapiona tozsamoscia Izraelska czy umiejetnoscia mowienia po Hebrajsku...
Jestesmy przekonani, ze religia Zydowska jest niezbedna sama w sobie, jako zrodlo wartosci etycznych i moralnych.

Zydzi Izraelscy sa pod presja przetrwania fizycznego, w obliczu bezlitosnych wrogow przysiegajacych zniszczenie Panstwa.
Izrael jest tez powolany do utrzymywania, zachowania i uwypuklenia Zydowskich wartosci moralnych i standardow etycznych, w tej samej mierze jak i swego wyjatkowego Zydowskiego charakteru.

Po raz pierwszy od dziewietnastu stuleci Zydzi sa panami wlasnych spraw politycznych, ekonomicznych i militarnych i musza sprawowac niezalezna wladze wobec swej wlasnej nacji i wobec innych rzadow.

Diaspora Zydowska ma inne problemy.

W niektorych krajach, jak Rosja i panstwa islamskie, Zydzi sa wystawieni na przesladowania religijne, rasowe czy polityczne, a przetrwanie Zydow i Judaizmu jest zagrozone.
Wielu Zydow w takich spolecznosciach okazuje nadzwyczajna odwage i wiernosc w lojalnym trwaniu w Judaizmie pomimo wielkich przeciwnosci.
Tym nalezy pomoc, albo w emigracji, albo budowie silniejszych struktur kulturalnych i zycia religijnego, wszedzie tam gdzie mieszkaja.

W krajach gdzie Zydzi ciesza sie wolnoscia wyznawaia swej religii, wciaz mamy do rozwiazania problem asymilacji.
Z drugiej strony, w inspirujacym zetknieciu z innymi religiami i cywilizacjami, Judaizm moze byc ubogacony, jak to bywalo w przeszlosci.

Zarowno Panstwo Izraela, jak i Diaspora Zydowska maja do wypelnienia swoje role; kazdy moze i powinien wesprzec i ubogacic drugiego na wszelkie mozliwe sposoby ; kazdy tego drugiego potrzebuje.

Jest nasza zarliwa nadzieja, ze Syjon prawdziwie bedzie centrum Tory, a Jerozolima swiatlem przewodnim dla Zydow i ludzkosci.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Nie 19:19, 05 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 19:52, 05 Wrz 2010    Temat postu:

POMIEDZY ZYDEM I WSPOL-ZYDEM

ZNACZENIE 'K'LAL YISRAEL'

Ruch Konserwatywny zawsze byl przekonany o wadze zachowania idei K'lal Ysrael, ktora oznacza, ze wszyscy Zydzi, niezaleznie od przekonan filozoficznych czy religijnych, sa czescia jednego Ludu, Am Israel.

Wierzymy tez, ze kazdy Zyd odpowiada na Objawienie Tory na Synaju na swoj sposob. Jak wyrazaja to Medrcy, kazdy indywidualny Zyd uswiadomil sobie Boze przeslanie stosownie do wlasnej duchowej moznosci czy wrazliwosci.

Tak rozumiemy pluralizm religijny i szanujemy ta prawde, zarowno dzis, jak i w przeszlosci.

Nie postrzegamy tego jak przeklenstwa, czy nawet niemozliwego do unikniecia zla; ta roznorodnosc uwazamy raczej za blogoslawienstwo i pozytywny skladnik, ubogacajacy i ozywiajacy wspolczesne Zydowskie zycie i mysl.

JUDAIZM KONSERWATYWNY I INNE GRUPY ZYDOWSKIE

Jako fundamentalna zasade Judaizmu przyjmujemy idee, ze wszyscy Zydzi sa jak zwiazek, w ktorym jeden jest odpowiedzialny za drugiego. Dlatego, od czasow Salomona Schechtera, pracowalismy dla dobra wszystkich Zydow, odkladajac na bok nasz wlasny interes z wiara, ze pomyslnosc Am Israel przekracza wage wszelkich interesow partykularnych.

Jednak ubolewamy nad brakiem uprzejmosci, psujacym wysilki polozone na polu wspolpracy spolecznosci Zydowskiej i rozdzierajacym na kawalki krucha materie jednosci, przez lata budowanej z takim wysilkiem...

POTRZEBA WZMACNIANIA JEDNOSCI ZYDOWSKIEJ

Uznajemy za sprawe wysokiej rangi wzmacniac grupy sprawujace nadzor ogolny, czy to religijny, czy swiecki, dzialajace na rzecz jednoczenia Zydow.
W pelni jestesmy swiadomi organizacyjnych niedociagniec w zyciu Zydowskim dzisiejszej Ameryki Polnocnej.
Niemniej jednak pragniemy wzmocnic takie organizacje, wlaczajac Rade Synagogi Amerykanskiej, wielorakie Zarzady Rabinow, Konferencje Przewodniczacych Glownych Amerykanskich Narodowych Organizacji Zydowskich, Zarzady Nauczania Zydowskiego, ogolnonarodowe i lokalne Rady Spolecznosci Zydowskich, United Jewish Appeal, Organizacje d/s Wiezi z Izraelem i inne grupy usilujace w pracy dla pomyslnosci wszystkich Zydow wzniesc sie ponad podzialy religijne.

W obliczu niestrudzonych wrogow i powszechnego antysemityzmu jednosc Zydowska jest dzis bardziej konieczna niz kiedykolwiek.

Powinny jednak zostac wypracowane metody ujednoliconej sciezki konwersyjnej, jak i wspolne wyjscie dla uzyskania religijnego rozwodu (gittin).

ZYD WOBEC WSPOL-ZYDA

W obliczu powiekszajacego sie rozlamu, jaki powstal glownie posrod grup religijnych, za podstawowe wyzwanie uwazamy wspomaganie zjednoczenia Zydowskiego.
Tylko Zydzi zyjacy w zgodzie i pokoju, okazujacy sobie nawzajem braterska milosc i szacunek, beda warci wybawienia mesjanskiego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Śro 14:13, 15 Wrz 2010    Temat postu:

RELACJE Z INNYMI WYZNANIAMI

Od czasow najwczesniejszego osiedlania sie Plemion Izraela w Ziemii Kanaan, Zydzi zawsze zyli w bliskim sasiedztwie i kontakcie z ludzmi innych wyznan i narodowosci.
Bylo tak zarowno w Kraju Izraela, jak i w Diasporze.
Historycznie, nastawienie jakie Zydowska wspolnota przyjmowala wobec nie-Zydow zalezalo glownie od rodzaju relacji jakie ta wspolnota miala z jej bezposrednimi sasiadami.

Zydzi Iberyjscy w czasie ich 'Zlotego Wieku' mieli calkowicie pozytywny stosunek wobec Muzulmanow, posrod ktorych zyli, podczas gdy Zydzi z Nadrenii, torturowani w czasie wypraw krzyzowcow, gorzko wypowiadali sie przeciw nie-Zydom.

A jednak w przeciagu Zydowskiej historii, na wszystkich obszarach i we wszystkich krajach, wystepowalo niezwykle znaczenie kulturalnego wplywu i zapozyczen, pewna wymiana idaca w obu kierunkach, z pozytkiem dla Zydow i nie-Zydow.

Kultura Zydowska byla zdolna do wzrostu i rozwoju - i to byla najwieksza pozytywna cecha Diaspory - z powodu uznania, iz nasze odrzucenie wyznania innych ludzi, nie czyni koniecznym odrzucenia ich calej kultury.
Choc czesto zylismy w napieciu z narodami swiata, nasza Biblia przyjela i zaadaptowala ich pewne mity, nasz Talmud wciagnal ich slownictwo i instytucje, nasza poezja stosowala ich metrum, a Panstwo Izraela korzysta z wielu aspektow swiatowej kultury.

I odwrotnie, to co stworzylismy w sferze religii, filozofii, prawa, instytucji spolecznych, sztuce i nauce, bylo swobodnie przywlaszczane przez reszte swiata.
Wspolczesny wiek nie porzucil tej historycznej tendencji.

Polnocno-Amerykanscy Zydzi ciesza sie bezprecedensowym blogoslawienstwem pelnego udzialu w politycznym zyciu wolnych narodow, i - co za tym idzie - ich mozliwosci owocnej wymiany z innymi wyznaniami i kulturami sa wielorakie.
W USA Zydzi dobrze radza sobie na plaszczyznie porozumienia z innymi grupami religijnymi, jako ze dzielimy calkowicie swiezej daty historie imigracyjna z wieloma z nich, a takze - poniewaz wszyscy, jako grupy religijne, jestesmy oddzieleni od oficjalnych organow wladzy politycznej w tym konstytucyjnie swieckim narodzie.

W takim otoczeniu calkiem latwe do sformulowania byly zwykle porzadki dzienne, i w ten sposob Ameryka Polnocna uzyskala bardzo znaczace rozpowszechnienie programow miedzywyznaniowego dialogu i wspolpracy.

W Ziemi Izraela, mimo ewidentnego napiecia miedzy Zydami i Arabami, zachodzily obustronne wplywy miedzy kultura Zydow i nie-Zydow Srodkowego Wschodu.
Poboznym zyczeniem jest rozszerzenie sie tego dialogu na sfere muzulmansko-Zydowska.

Jako Zydzi Konserwatywni potwierdzamy bez zalu wiele zapozyczen jakie religii i cywilizacji Zydowskiej zawdzieczaja narody swiata.
Unikamy triumfalizmu pozostajac z szacunkiem dla innych drog sluzby Bogu.

Majmonides wierzyl, ze inne monoteistyczne wyznania - Chrzescijanstwo i Islam - sluza rozpowszechnianiu w calym swiecia wiedzy i oddania Bogu i Torze Izraela.

Wielu wspolczesnych myslicieli, zarowno Zydow, jak i nie-Zydow, zwracalo uwage na poglad, iz Bog mogl z powodzeniem zadbac by nawiazac stosowne przymierza z wieloma nacjami.
Kazda perspektywa odnoszaca sie do innych staje sie doskonale zgodna z zobowiazaniami wobec wlasnych wierzen i wzoru zycia religijnego.
Skoro krytykujemy triumfalizm w naszej wlasnej spolecznosci, rzeczywisty dialog z innymi grupami wyznaniowymi wymaga w takim razie, iz krytykujemy takze ich triumfalizm i inne bledy.

Zadne stosunki miedzy Zyudami i Chrzescijanami w drugiej polowie XX wieku nie moga byc znaczace czy szczere bez uczciwego stawienia czola stuleciom uprzedzen, wyklecia teologicznego i przesladowan w jakie zepchnieto Zydowskie wspolnoty, czego szczytem stal sie horror Shoah (Holocaustu).

Nie uloza sie stosunki miedzy Zydami i Muzulmanami, poki nie bedzie jasnego potwierdzenia i usilowan zwalczenia strasznych polityczno-spolecznych skutkow islamskiej agresji, jak i niepokojacego wzrostu Zydowskiej kontrakcji - anty-Arabizmu w Kraju Izraela.
Lecz odpowiednio przeprowadzone, wszystkie te relacje moga przyniesc wielkie blogoslawienstwo spolecznosci Zydowskiej i swiatu.

Jak wyrazil to zmarly profesor Abraham Joshua Heschel, 'zadna religia nie jest samotna wyspa'.

Pokora teologiczna wymaga od nas uznania, ze aczkolwiek my mamy Jednego Boga, Bog ma wiecej niz jeden narod...

Nasza tradycja jasno uznaje, ze Bog przystapil do Przymierza z Adamem i Ewa, a pozniej rowniez z Noachem i jego rodzina, jak i zawarl specjalne Przymierze z Abrahamem i objawil sie wobec Izraela na Gorze Synaj.
Czescia naszej misji jest takie zrozumienie, szanowanie i zycie z innymi narodami swiata, by dostrzegac te prawdy w ich kulturach, z ktorych mozemy tez uczyc sie, jak i dzielic sie z nimi prawdami, do ktorych poznania doszlismy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 22:03, 19 Wrz 2010    Temat postu:

SPRAWIEDLIWOSC SPOLECZNA: BUDOWANIE LEPSZEGO SWIATA

Uniwersalizm i partykularyzm


Judaizm od swego najwczesniejszego poczatku poszukiwal rownowagi elementow powszechnych i partykularnych.

W naturalny sposob Zydzi byli zainteresowani potrzebami Zydowskimi oraz losem i wiara Ludu Zydowskiego.
Nasz kult i rytual byl wazny w naszym zyciu; nasz Narod i jego niezaleznosc mial donioslosc najwyzszego stopnia; najwazniejsze byly interesy i potrzeby Zydowskie.

W tym samym czasie nakazalismy, by nigdy nie odwracac sie od problemow innych ludzi.
Prorocy energicznie walczyli przeciw jakiejkolwiek probie ograniczania wiary Zydowskiej li tylko do sfery sakralnej lub kultowej.

Nie zaprzeczajac piekna i znaczenia rytualow Zydowskich, wskazywali takze swiat zewnetrzny i Boze wymaganie, by niesc nasza wiare poza Swiatynie i wcielac ja w nasze zwiazki z innymi istotami ludzkimi.

Nasz nakaz byl jasny: 'Sprawiedliwosci, sprawiedliwosci powinienes poszukiwac' ( Devarim 16:20).

Prorocy wzywali nas niestrudzenie do uwalniania przesladowanych z okowow, karmienia glodnych, przyodziewania nagich i udzielania schronienia bezdomnym.
Protestowali przeciwko miazdzacym ubogich w pyl, przynaglali by okazywac sprawiedliwosc i wspolczucie wdowom i sierotom, cudzoziemcom i zubozalym (np. Amos 2:7, Izajasz 10:2).
Ich wizja byla sprawiedliwa i humanitarna spolecznosc, zaprojektowana tak przez Boga jako cel Stworzenia.

Choc wewnetrzne interesy Zydowskie byly glowna troska rabinow Talmudu, nie zyli oni bynajmniej w izolacji ani nie przynaglali nas do odwrocenia sie od swiata zewnetrznego.
Udzial w sprawach tego swiata, jak jest to wyrazone w modlitwie Aleinu, odzwierciedla nasza troske o wszystkich ludzi i nasza motywacje by naprawiac i ulepszac swiat Bozego Krolestwa.

W zgodzie z tym podejsciem Medrcy postanowili, iz w potrzebie nalezy pomagac w takim samym stopniu nie-Zydom, jak Zydom.

Prorocki ideal sprawiedliwosci spolecznej znalazl dostateczny wyraz i konkretna forme w zbiorze Halachy, usilujacej stworzyc spolecznosc zatroskana o otoczenie opieka spoleczna bezdomnych, zubozalych i obcych.
Halacha stoi na stanowisku, iz czlowiek nie ma prawa ignorowac obserwowanej niesprawiedliwosci by uczestniczyc jedynie w poszukiwaniu Boga.
Podobnie sredniowieczni nauczyciele i pozniejsi Chasydzi oraz ruch Musar, podkreslajac wage poboznosci i rytualu, zawsze przynaglali nas zarazem do uczciwego i litosciwego postepowania wobec wspol-stworzen.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Pon 2:36, 20 Wrz 2010    Temat postu:

Judaizm Konserwatywny i sprawiedliwosc spoleczna

Ruch Konserwatywny ma dluga i zaszczytna historie swego zatroskania o sprawiedliwosc spoleczna, w tej samej mierze wobec Zydow, jak i nie-Zydow.
Sabato Morais, pierwszy Przewodniczacy Zydowskiego Seminarium Teologicznego, narazal na szwank swa wlasna pozycje rabina Filadelfii gdy publicznie wyglaszal kazanie w Yom Kippur w imieniu strajkujacych krawcow szyjacych koszule.

W czasach nowszej daty dr Abraham Joszua Heschel zostal sumieniem narodu, uznany nim dzieki swej trosce o starcow, dzieci, chorych i bezradnych, a nade wszystko za jego pelne pasji poparcie w sprawie czarnoskorych Amerykanow walczacych o prawa obywatelskie.
Heschel demaskowal rasizm jako 'chorobe oka, raka duszy' i wraz z licznymi konserwatywnymi rabinami i laikatem maszerowal ramie w ramie z doktorem Martinem Lutrem Kingiem Juniorem, zadajac podstawowych praw ludzkich.

Przez lata Zjednoczona Synagoga, Zgromadzenie Rabinow i inne galezie Ruchu Konserwatywnego wydawaly znaczace deklaracje dla zaradzenia niesprawiedliwosciom i tragediom naszych czasow.

Oswiadczenia w sprawie sprawiedliwosci spolecznej przynaglaly nasz narod do pracy nad rozbrojeniem nuklearnym, eliminacja ubostwa i bezdomnosci, stworzeniem narodowego planu zdrowotnego jak i podejmowaniem innych krokow niezbednych dla wsparcia ubogich.

Ruch Konserwatywny potwierdza ponownie swoje zaangazowanie w sprawy sprawiedliwosci spolecznej i wolnosci mezczyzn i kobiet wszystkich wyznan i kazdego pochodzenia etnicznego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Pon 3:05, 20 Wrz 2010    Temat postu:

Niedokonczona agenda

Pewien starozytny Midrasz sugeruje, iz swiat podczas Szesciu Dni Stwarzania zostal niedokonczony, tak abysmy - jako Bozy partnerzy - mogli uzupelniac to dzielo.
Mamy pewne niedokonczone zadanie przed soba: le-takken olam be-malchut Shaddai, 'naprawiac i ulepszac swiat Boskiego Krolestwa'.

Jest wlasciwym, aby Zydzi zwracali uwage na swe wewnetrzne problemy przetrwania i ciaglosci Zydowskiej.
Niemniej jednak, jest sprawa najwyzszej wagi, by zarowno jako Ruch, jak i jako poszczegolne osoby, podejmowac dzialania pozwalajace wypelnic wezwanie wyplywajace z naszej tradycji, nakazujacej nam sluzyc sprawom sprawiedliwosci, wolnosci i pokoju.

Skoro przemawiamy otwarcie w sprawach Zydow przesladowanych i represjonowanych w Rosji, krajach arabskich, Etiopii i wszedzie indziej, musimy tez zabierac glos w zagrozeniu unicestwieniem nuklearnym, rasizmem, glodem i ubostwem w swiecie, tak samo jak i wobec zagrozen naszego srodowiska.

Musimy pracowac wraz z naszymi wspolobywatelami wszelkich wyznan i -jesli to konieczne - podejmowac akcje polityczne, by osiagnac zamierzone cele.

Musimy pamietac, ze jestesmy potomstwem Abrahama, ktory w imieniu poganskich grzesznikow domagal sie sprawiedliwosci od samego Boga, jak i Mojzesza, ktory odwrocil sie od przepychu egipskiego dworu, by sluzyc swemu ludowi.
Nie mozemy nigdy zapomniec, ze bylismy kiedys przybyszami w Egipcie, co zobowiazuje nas do kierowania wysilkow na usmierzanie rozpaczy i pomoc w oswobadzaniu tych, ktorzy jeszcze nie doznaja blogoslawienstwa wolnosci.

Skoro mowimy o tym, nalezy zaznaczyc, ze w kwestii tej sa rozne uzasadnione opinie i drogi.
Niektorzy pragna kompromisu byle zachowac pokoj.
Inni w swych zadaniach sprawiedliwosci sa bezkompromisowi.
Kazda droga wymaga dla osiagniecia celow zarowno dostosowania jak i wspolpracy.
Nade wszystko zas nie wolno nam popadac w apatie, cynizm czy defetyzm.

Naszym aktywnym zaangazowaniem w idealy sprawiedliwosci, opierajace sie na biblijnym i rabinicznym Prawie i tradycji ustnej, powinnismy wypelnic nasza powinnosc bycia shutafo shel ha-Kadosh Baruch Hu be-maase bereshit, partnerami Boga w Stwarzaniu doskonalszego swiata.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Pon 19:59, 20 Wrz 2010    Temat postu:

ZYJAC ZYCIEM wg TORY

O kobietach


W Judaizmie godnosc kazdej istoty ludzkiej byla zawsze sprawa najwazniejsza.
Ta fundamentalna przeslanka wywodzi sie z biblijnego stwierdzenia jakie znajdujemy w Ksiedze Bereszit 1:27 i 5:11, iz Bog stworzyl ludzkosc, zarowno mezczyzne jak i kobiete, na Swoj obraz.

W Modlitewniku Konserwatywnym jasno stwierdzona jest rownosc plci: znajduje sie w Blogoslawienstwie, w ktorym zarowno mezczyzni jak i kobiety dziekuja Bogu, iz zostali stworzeni na Jego obraz.

Od dni Solomona Schechtera znakiem firmowym Judaizmu Konserwatywnego stal sie dostep dla kobiet do Zydowskiej edukacji.

W niemal wszystkich naszych synagogach mezczyzni i kobiety siadaja razem.
To w Ruchu Konserwatywnym zostala zapoczatkowana przez profesora Mordechaja M. Kaplana ceremonia bat mitzvy, odprawiana obecnie w prawie wszystkich synagogach.

Od lat nasz Ruch zachecal kobiety do podejmowania dzialan we wspolnym servisie, zarowno w zadaniach profesjonalnych jak i laickich.

Wspolczesnie, na pewnych odcinkach, dyskusja o roli kobiet ponownie wzbudzila zainteresowanie - na plaszczyznach takich dzialan jak: roznic w tohorat ha-mishpahah (system czystosci rodziny, obracajacy sie wokol uzycia mykwy [rytualnej kapieli]), stworzenia ceremonii nadawania imion dziewczetom i szczegolnych kobiecych obchodow Rosh Hodesh.

Jestesmy przekonani, ze sprawiedliwosc i poszanowanie godnosci kazdej istoty ludzkiej moga byc osiagniete w ramach Halachy, pozwalajac w ten sposob uniknac nierownosci wiodacych do sytuacji, jak ta dotyczaca agunot (kobiet, ktore nie moga ponownie wyjsc za maz bez wystapienia o rozwod ze strony ich mezow).
Po latach badan i testow prowadzonych przez Komitet Zydowskiego Prawa i Standardow, Ruch Konserwatywny ustanowil zadowalajace rozwiazania praktyczne w wielu wezlowych problemach z tego obszaru.

Odnosnie roli kobiet w Zydowskim rytuale mamy wewnatrz naszego Ruchu duza roznorodnosc opinii.

Wielu wierzy, ze kobiety powinny miec pelnie praw i odpowiedzialnosci w zakresie uczestnictwa w rytuale, wlaczajac w to posluge rabinacka i kantorska.
W istocie, Zydowskie Seminarium Teologiczne daje obecnie kobietom ordynacje rabinacka i zatwierdza je jako kantorow, a Zgromadzenie Rabinow (The Rabbinical Assembly) akceptuje czlonkostwo kobiet.

Z drugiej strony, wielu wewnatrz naszego ruchu wierzy, ze kobiety moga znalezc dzis spelnienie religijne w kontekscie tradycjonalnych praktyk.

Wszystkie te zroznicowane poglady na temat konkretnych zadan i praw kobiecych akceptuja Halache jako strukture okreslajaca Zydowskie zycie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Religia\Religion Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin