Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce
Souls From Fire
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szawuot

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Religia\Religion
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Pon 3:48, 25 Maj 2009    Temat postu: Szawuot

Dobiega konca polzalobny okres liczenia omeru.
W czwartek wieczorem, 28 maja 2009 zapalimy swiece swiateczne (licze, ze jak zwykle Elli poda czas stosowny w Polsce) i rozpoczniemy swietowanie nadania Narodowi Zydowskiemu Tory.

Wczesniej przyozdobimy domy zielenia i kwiatami, na pamiatke umajonej w tym czasie Gory Synaj. Przygotujemy potrawy mleczne na ten czas.
W pierwszy dzien Szawuot studiujemy KSIEGE SZEMOT 19:1-20,23 ZAWIERAJACA 10 WYPOWIEDZEN. Na Maftir czytamy Bamidbar 28:26-31, zas Haftara jest z Ksiegi Proroka Ezechiela 1:1-28, 3:12
Czytamy tez Psalm 24
Powinnismy tez przeczytac poemat Akdamus, z tym moze byc problem, bo w edycji Tory Pardes Lauder nie zawarto pijutim...

W drugi dzien studiujemy Megilat Ruth. Uznaje sie, ze Krol Dawid, prawnuk Rut Moabitki, ktora dokonala konwersji na Judaizm, urodzil sie w Swieto Szawuot i po owocnym zyciu rowniez w Szawuot zmarl. Zydzi Sefardyjscy w tym dniu udaja sie na miejsce uznawane za grob Krola Dawida...
Z Tory czytamy Dewarim 14:22-16:17, Maftir - Bamidbar 28:26-31, zas Haftara to czytanie z Ksiegi Habakuka 2;20-3:19

Zycze wszystkim radosci swiatecznej i pieknych przezyc duchowych zwiazanych ze studiowaniem Tory!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yolaw




Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:06, 27 Maj 2009    Temat postu:

Miriam

Co znaczą słowa : Maftir i Haftara ?

I czy pierwszego i drugiego dnia czytamy na Maftir ten sam tekst?

Pozdrawiam szalom.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Śro 23:54, 27 Maj 2009    Temat postu:

yolaw napisał:
Miriam

Co znaczą słowa : Maftir i Haftara ?

I czy pierwszego i drugiego dnia czytamy na Maftir ten sam tekst?

Pozdrawiam szalom.


Shalom Very Happy

MAFTIR to z hebrajskiego nazwa dodatkowego czytania. W Shabbat powtarza sie 3 lub 5 ostatnich wersetow z danej paraszy. Natomiast w Swieto sa czytane teksty dodatkowe. W Shavuot wlasnie te wskazane powyzej wersety z Ksiegi Liczb, czyli Bemidbar... TAK, w oba dni czytamy wskazany tekst, ten sam, poniewaz ten tekst dotyczy wlasnie Shavuot oraz oddan (ofiar) w tym dniu, skladanych w Swiatyni. Poniewaz teraz nie mamy Swiatyni Crying or Very sad i nie mozemy skladac oddan, niejako "w zastepstwie" czytamy tekst na ten temat...
W przypadku glosnego czytania w Synagodze, ta sama osoba, ktora byla wezwana do odczytania Maftiru, czyta i Haftare.

HAFTARA - to tekst czytany po odczytaniu tygodniowej paraszy z Tory (Piecioksiegu). Pochodzi z Ksiag Prorockich (za wyjatkiem Ksiegi Proroka Nahuma, Proroka Sofoniasza i Proroka Aggeusza...) i jest tak dobrana, ze wiaze sie tematycznie z tekstem Tory z danego tygodnia.
Poniewaz podczas przesladowan greckich, za Antiocha IV Epifanesa zakazano czytania Tory, Zydzi zaczeli czytanie publiczne z Ksiag Prorockich...
Czytania te byly tez zwiazane z teza Samarytan, ze ksiegi Prorockie nie sa natchnione... Rabini zalecili wiec publiczne czytania z Prorokow, aby podkreslic, ze te pisma maja tez Boska inspiracje.
Przed odczytaniem Haftary zmawia sie Blogoslawienstwo, a po zakonczeniu - az 4 Blogoslawienstwa. Ciekawe, ze nawet jesli do Haftary wezwano inna osobe, niz czytajacy Maftir, i tak odmowienie Blogoslawienstw przynalezy do czytajacego go.
Haftary zazwyczaj odczytuje sie z drukowanego tekstu, inaczej niz Tore, ktora nalezy czytac z przepisanego recznie Zwoju...

W Torze Pardes Laudera na zakonczenie kazdej paraszy , na marginesie, podany jest Maftir oraz wskazana strona gdzie szukac Haftary.
Problem natomiast jest z czytaniami Swiatecznymi, o ile wiem, jeszcze w Polsce nie ma Machzorow, czyli modlitewnikow swiatecznych. Komplet Machzorow, to 5 tomow, na Rosh HaShanah, Jom Kippur, Sukkot, Pesach oraz na Shavuot... I w Machzorze ma sie WSZYSTKO, zaczynajac od praw zwiazanych z danym Swietem, poprzez wszelkie modlitwy, blogoslawienstwa, czytania i poematy, az do sposobu postepowania w sytuacjach nadzwyczajnych... poszerzone o komentarze i wyjasnienia...
Koniecznie potrzebne w Polsce...

Ponadto z kazdymi Swietami zwiazane sa czytania z innych Ksiag, a takze czytanie poematow (pijutim). Tych ostatnich niestety w Polsce nie przetlumaczono jeszcze, zazwyczaj sa w jezyku aramejskim, i nawet osobom znajacym hebrajski sprawiaja problem...
O ile wiem, byla tylko ksiazeczka "Poeci Zlotej Ery", z kilkoma utworami bodaj 3 poetow, w tym Jehudy Ha-Levi'ego...

W Shavuot czytamy Akdamus, 19-to wersowe wprowadzenie do Dziesieciorga Przykazan, poemat w jezyku aramejskim z XI wieku ery wspolnej.

W Polsce poza Tora dostepna jest Ksiega Ruth - wlasnie w Shavuot czytana, takze Megilat Esther, potrzebna na Purim. Swiezo, w 2009 r. ukazala sie Piesn Nad Piesniami - niezbedna na Pesah, a chyba dwa lata temu wydano Ksiege Jony - czytana na popoludniowym nabozenstwie w Jom Kippur. W tym samym czasie wyszla tez - z obszernymi komentarzmi - Ksiega Koheleta, czytamy ja zwlaszcza podczas Sukkot (lub na Sh'mini Aceret). Zdaje sie, ze brakuje juz tylko potrzebnych w liturgii Tisha BeAv Lamentacji. Sa w tlumaczeniu Rabbiego Cylkowa, ale archaiczny jezyk i skape komentarze utrudniaja czytanie... Poza Ksiega Jony, ktora nalezy do Ksiag Prorockich, wymienione teksty tworza tzw. Ksiegi Pieciu Megilot, i wchodza w sklad Pism. Bylo takie tlumacznie pod tymze tytulem Czeslawa Milosza, ale niestety bez tekstu hebrajskiego...

Poza tym czyta sie Psalmy, zaczynajac od codziennego odczytywania na Shachrit, poprzez czytanie Hallelu lub pol Hallelu w okresach swiatecznych. Moze o tym juz innym razem, za dlugie teksty na Forum zle sie czyta Laughing

Pozdrawiam Very Happy Very Happy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Pią 0:15, 29 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yolaw




Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:26, 30 Maj 2009    Temat postu: Re: Szawuot

Miriam napisał:

Zycze wszystkim radosci swiatecznej i pieknych przezyc duchowych zwiazanych ze studiowaniem Tory!


Szalom.
Dziękuję Miriam za życzenia, dziękuję za odpowiedź. Bardzo ciekawie piszesz i nigdy za wiele.

Rano czytałam Księgę Ruth, i nareszcie dowiedziałam się dlaczego błogosławimy córki, życząc, aby były jak Rachel i Lea.(Ks.Ruth 4.11)
Od dawna szukam też, (tak przy okazji na marginesie wspomnę), dlaczego synom życzymy, aby byli jak Efraim i Manasses.Co takiego szczególnego było w nich, że Bóg wyróżnił ich.

Życzę radości i pokoju Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 4:36, 31 Maj 2009    Temat postu:

Dlaczego synom zyczymy, by byli jak Efraim i Manasses?

Kiedy umieral Jaakow, dziadek tych chlopcow, synow Jozefa i Asnat, na wstepie blogoslawienia potomstwa poblogoslawil usynowionych wnukow, stawiajac przed pierworodnym Menaszem mlodszego - Efraima. Opisane to jest w paraszy Wajechi z BERESZIT. Werset 48:20 podaje slowa Jaakowa: "toba bedzie blogoslawiony Jisrael slowami: niech cie Bog postawi jak Efraima i jak Menaszego" Raszi tlumaczy to, ze w ten sposob zostalo ustanowione, iz kto z Narodu bedzie chcial blogoslawic synow, wypowie wlasnie te slowa...

Stanowia one wyraz nadziei, iz synowie beda wzrastajac wykazywac podobne cnoty, jak tych dwoch chlopcow. O Efraimie wiadomo, ze faworyzowal swego stryja, Binjamina, m.in. na uczcie u Jozefa oddal mu swoja porcje jedzenia (Bereszit 43:34). Pozniej zyl u boku dziadka zglebiajac zasady zycia Zydowskiego. To on powiadomil ojca, Jozefa, o ciezkiej chorobie Jaakowa. Jozef bowiem w tym czasie - jak podaje midrasz - unikal spotkan z ojcem, obawiajac sie, by nie wyjawic zlego czynu swoich braci, ktorzy sprzedali go w jego mlodosci w niewole...

Jaakow uznawal usynowionego Efraima za najczystszego sposrod potomstwa. Ponadto, obdarzony wizja prorocza, wiedzial o licznych potomkach Efraima, ktorzy mieli wslawic sie w dziejach Izraela. M. in. z jego pokolenia wywodzil sie Jozue... Poniewaz jednak pochodzic mieli od niego takze wielcy grzesznicy, Achab i Jeroboam - duch proroczy opuscil umierajacego Jaakowa i powrocil dopiero po zarliwej modlitwie Josefa.

Z kolei Menasze towarzyszyl Jozefowi w trudach zarzadzania Egiptem, charakteryzowal sie wielka sila fizyczna oraz znajomoscia jezykow.
Wyrozniajac spokojnego, studiujacego Efraima przed pierworodnym, silnym i zaangazowanym w polityke Manassesem, Jaakow wskazal, jakie cechy sa bardziej pozadane u potomstwa...

W odroznieniu od synow Jaakowa, Menasze i Efraim urodzili sie w Egipcie, jednak zachowali wsrod niemoralnego narodu wysoki status etyczny. Dla rodzicow dzieci urodzonych poza Israelem stanowia cenny przyklad zachowania tozsamosci Zydowskiej, mimo zycia na wygnaniu...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 5:01, 31 Maj 2009    Temat postu:

Wracajac do sprawy blogoslawienia synow, chcialabym przytoczyc stosowny fragment z ksiazki "54 komentarze do Tory" Konstantego Geberta (ktora to ksiazke bardzo polecam do czytania...).

"Slowami, ktorymi Jakub blogoslawil wnukow: Oby Pan uczynil cie takim jak Efraima i Menassesa, beda odtad blogoslawic zydowscy ojcowie swych synow. Jest w tym i ambicja decydowania o tym, kto bedzie - jak Efraim - wielkim narodem, i obawa, ze synowie nie zechca spelnic zyczen ojcow, ale przede wszystkim nadzieja, ze beda zyc szczesliwie i kontynuowac rod. Kladac dlon na glowie syna, powtarzamy gest Jakubowy i odtwarzamy obawy oraz nadzieje patriarchy. Jozef pochowal Jakuba w Machpeli. Jego synowie istotnie stali sie zaczatkiem wielkiego narodu. Ale ich Jozef juz nie poprosil, by zlozyli jego cialo obok Abrahama, Izaaka, Jakuba, lecz tylko - gdy beda opuszczac Egipt - zabrali ze soba jego kosci.
Istnieja granice tego, co synowie moga uczynic dla ojcow. Jednak nie ma chyba granic nadziei, jakie ojcowie pokladaja w swoich synach."


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Nie 19:18, 31 Maj 2009    Temat postu:

Przepraszam Miriam, ale nie rozumiem tych komentarz, ze w czasie przybycia braci Josefa do Micrajim to Menasze byl zarzadca domu Josefa i tlumaczem ( Tora Pardes Lauder kom. do Bereszit 42:23 i 43:16 ) i tego, ze Efraim na uczcie u Josefa oddawal swoje porcje Biniaminowi. Josef ozenil sie, gdy rozpoczelo sie siedem lat urodzaju a wiec Menasze urodzil sie, co najmniej 9 miesiecy pozniej a Efraim po kolejnych dziewieciu miesiacach, wiec jak przybywali bracia Josefa w pierwszym i drugim roku glodu to Menasze i Efraim mieli po 7 - 8 lat?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Miriam




Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 441
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zewsząd
Płeć: isza

PostWysłany: Nie 21:14, 31 Maj 2009    Temat postu:

Mosze napisał:
Przepraszam Miriam, ale nie rozumiem tych komentarz, ze w czasie przybycia braci Josefa do Micrajim to Menasze byl zarzadca domu Josefa i tlumaczem ( Tora Pardes Lauder kom. do Bereszit 42:23 i 43:16 ) i tego, ze Efraim na uczcie u Josefa oddawal swoje porcje Biniaminowi. Josef ozenil sie, gdy rozpoczelo sie siedem lat urodzaju a wiec Menasze urodzil sie, co najmniej 9 miesiecy pozniej a Efraim po kolejnych dziewieciu miesiacach, wiec jak przybywali bracia Josefa w pierwszym i drugim roku glodu to Menasze i Efraim mieli po 7 - 8 lat?


To prawidlowe wyliczenia, byli w tym czasie mlodymi chlopcami... Nietrudno sobie wyobrazic, ze Efraim - nawet 8-io letni (bo w drugim roku glodu mogl dobiegac do lat 8-iu...) - oddal na uczcie swoja porcje stryjowi, Beniaminowi, osmioletnie dziecko moze byc do tego zdolne. Jak rowniez tego, ze 9-io letni Menasze mial zdolnosci jezykowe i tlumaczyl rozmowy ojca z bracmi, ktorzy sadzili, ze Jozef nie zna hebrajskiego. Na pewno trudniejszy do zrozumienia jest fakt nazwania go zarzadca domu Jozefa... Na zdrowy rozum, moze to byc tak, jak z godnoscia nastepcy tronu, w zasadzie pelni ta godnosc, nazywany jest tak, nawet pierworodny noworodek plci meskiej w rodzinie krola czy cesarza. Co nie znaczy, ze wypelnia fizycznie taka role...
Dla mnie wieksza trudnosc sprawia stwierdzenie, ze Menasze w tym wieku wykazywal sie niezwykla sila i tylko on zdolny byl pojmac i uwiezic Symeona, silnego doroslego mezczyzne... Tak podaja midrasze... Wiec albo byl tak obdarzony od Boga, albo... stryj ze swoich powodow pozwolil sie pojmac chlopcu, o ktorym wtedy nie wiedzial, ze jest jego bratankiem...
Jak wiesz, midrasze czasem podaja sprzeczne informacje, a w Judaizmie niczego sie z wypowiedzi nie kasuje... Zostawia sie wszystko, i to zmusza do myslenia. Jesli zalozymy, ze Tora CALA, pisana i ustna, jest prawdziwa i dana od HaShem - musimy szukac logicznych wyjasnien, lub stwierdzic, ze nie rozumiemy.
Inna opcja - to przyjac stwierdzenie, ze nie wszystko w Torze nalezy rozumiec doslownie, a w kazdym razie nie tak, jak nam sie wydaje ze jest napisane. Musimy brac pod uwage czas, w ktorym tekst byl pisany, sposob myslenia ludzi w tym czasie, uwarunkowania zyciowe i historyczne ludzi w tym czasie, stan ich wiedzy. Nie mozemy stanac z wiedza XXI wieku ery wspolnej, z naszymi zwyczajami i dziwic sie sprawom dzis dla nas niezrozumialym.
Np. jedne midrasze mowia, ze Asnat, zona Jozefa, byla corka kaplana egipskiego, a wiec poganka. Przypisywano jej przyjecie Judaizmu, konwersje... Pozniejsze midrasze stwierdzaja, ze w istocie byla ona corka Diny zgwalconej przez Sychema, porzucona poza obozem, znaleziona przez kupcow, ktora malzenstwo egipskie adoptowalo... A wiec naprawde bylaby siostrzenica Jozefa...
Tak czy inaczej - malzenstwo niedozwolone, chyba ze faktem jest jej poganskie pochodzenie i konwersja.
Niedopowiedzenia w Torze zmuszaja nas do myslenia, szukania wyjasnien. Jesli zakladamy, ze Tora jest prawdziwa, takie wyjasnienie musi byc w zasiegu naszego umyslu, co najwyzej mozemy stwierdzic, ze w chwili obecnej nie umiemy zrozumiec...

Ja bym nie kwestionowala wieku i zdolnosci Efraima i Menaszego. W warunkach skrajnych dziecko dorasta szybko, znane sa przypadki, gdy 7-io letni chlopiec (podczas Powstania Warszawskiego) - ni mniej ni wiecej, a ODEBRAL POROD, do tego na ulicy...
I na pewno slyszales, bo to bylo niedawno, ze 3,5 letni chlopczyk z USA wezwal straz pozarna i uratowal tak swoja liczna rodzine... Shocked Na ogol nie liczylibysmy na pomoc dziecka w takim wieku, prawda? Co chwile sa informacje, ze dziecko 4-5 letnie uratowalo pasazerow przejmujac kierownice samochodu po zaslabnieciu kierowcy...

Poniewaz Tora jest ZYWA, ciagle "zmusza nas" do studiowania, myslenia i poszukiwania rozwiazan. I tak naprawde, to to jest wspaniale, czyz nie? Very Happy Very Happy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Miriam dnia Nie 21:21, 31 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mosze




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: isz

PostWysłany: Pon 20:14, 01 Cze 2009    Temat postu:

Miriam napisał:

Poniewaz Tora jest ZYWA, ciagle "zmusza nas" do studiowania, myslenia i poszukiwania rozwiazan. I tak naprawde, to to jest wspaniale, czyz nie? Very Happy Very Happy Very Happy


Tak wlasnie jest. Dziekuje Miriam za logiczne jasne i zrozumiale wyjasnienia. Very Happy Idea "teraz zajarzylem" Idea Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konserwatywna Społeczność Żydowska w Polsce Strona Główna -> Religia\Religion Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin